See artikkel ilmus esmakordselt 6/2015 Tehnikamaailmas.

Kerge, võimas, eksootilise mootorivalemiga naked-ratas Yamaha MT-09 pakub kõigile midagi ja vallutab kindlasti motoentusiastide südamed.

40% uutest mootorratastest Euroopas moodustavad sportrattad, seega pöörab Yamaha sellele segmendile erilist tähelepanu. MT-09 on Yamaha sportrataste värskeim tegija, mis eristub oma konkurentidest selles klassis just üsna eksootilise rida-3 mootoritüübi poolest, mis muu hulgas ka palju sõidumõnu pakub. Yamaha MT-09 on supermoto stiilis naked-ratas, mis moodustab väga ahvatleva terviku – see on kerge, võimas ja atleetlikult nägus, kuigi see viimane on suuresti maitse asi.

 MT-09 on Yamaha esimene rida-3 mootoriga tsikkel üle paarikümne aasta. Antud mootoritüüp ei ole kaherattalistel viimasel ajal väga laialt levinud, kuigi on hea alternatiiv kahe põhivaliku vahel: rida-3 pakub V2 sarnast pöördemomenti juba madalatel pööretel ja rida-4 sarnast sujuvust, vibratsioonitust.

 Juba tehnilisi andmeid vaadates paistab silma MT-09 sportlikkus – tühikaal ainult 169 kg ja 85 kW võimsust annavad sellele parima kaalu-võimsuse suhte omas klassis. See avaldub ka sõitmisel, ratas manööverdab ilma suurema vaevata ja tunneb end kiiretes kurvides koduselt. Pöördemomenti on piisavalt palju juba madalatel pööretel, selle Yamahaga saab tempokalt sõita ka alla 6000 pöördega minutis. Kerge kaal on saavutatud muu hulgas tänu rohke alumiiniumi kasutamisele (näiteks raam, tagakiik), ka R3 mootor kaalub vähem kui sportrattale tavapärasem R4.

Jõuülekanne on lahendatud traditsioonilise kettülekande ja 6-käigulise manuaalkastiga. Käiguvahetus toimib äärmiselt täpselt ja konkreetselt, just nagu lüliti. Tühikäik on lihtsasti leitav ja tuntav – mõnel teisel mootorrattal peab selle leidmisel jalaga äärmiselt täpne olema, et esimese ja teise käigu vahel vaevutuntavat nõksu leida. Sõitmisel on MT-09 positiivselt väikest kaalu tunda, jõuline mootor viib kerget ratast vilkalt edasi, tsiklit on väga mugav käsitleda, kurvides allub täpselt juhi korraldustele.

 Yamaha on selle mudeli puhul motomaailmas pead tõstva retrotrendi kõrvale jätnud. Välimus on MT-09-l igati modernne ja sportlik, mõne nurga alt isegi muskelrattalik. Iste ja paak on elegantselt üheks tervikuks skulptureeritud, kontuurid kanduvad sujuvalt ühelt teisele üle. Kütusepaak on väga värske kujustusega, ümaral üldkujul on mitmeid teravaid nurki ja järske üleminekuid, andes edasi ratta uudsust. Koostekvaliteet ja kasutatud materjalid jätavad rattast hea mulje. Mahukas 14-liitrine paak peaks tagama vähemalt 240+ km läbisõidu tankimiste vahel.

Proovisõidurattale lisavarustusena paigaldatud Akrapovici summuti annab 847 cm3 mootori tegevusest häälekalt märku, helipilt on rikastatud mõnusate madalate toonidega, meenutab  veidi isegi V2 audiot, samas ei ole liiga vali. Nauditav on ka mootori sujuv töö – vibratsioon on minimaalne ja gaasiandmisele reageerib igas sõidurežiimis meeldivalt erksalt ja jõnksutamata.

Kütusesegu doseerimise reguleerimine ei käi mehaaniliselt nagu enamikel ratastel, vaid elektrooniliselt Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) süsteemi abil. Tegemist on fly-by-wire süsteemiga, kus gaasiandev käepide ja mootor on trossi asemel anduri, juhtme ja kiibiga ühenduses. YCC-T pakub kolme sõidurežiimi, vaikimisi on kasutusel standardseadistus, A-režiim tõmbab ratta justkui rohkem pingule ja muudab reageerimise palju erksamaks, samas B-režiim muudab ratta taltsamaks, rahulikumaks ja on sobiv valik näiteks vihmamärjal teel.

Lisavarustusena paigaldatud väike tuuleklaas, mis sobib rattale muide väga hästi, tekitab aga olukorra, kus süütelukk asub sügaval “augus” lenkstangi, näidikuploki ja tuuleklaasi vahel, kindaga on veidi ebamugav võtit keerata. Miinuseks on ka asjaolu, et MT-09-ga on keeruline legaalsetes piirkiirustes püsida. Muus osas saab Yamaha MT-09 ainult kiidusõnu ja ei saa kedagi külmaks jätta – jõudu on palju, manööverdamine vaevatu, hääl on jõuline, mitte kriiskav. See Yamaha leiab kindlasti endale palju fänne nii tehnilise perfektsuse kui ka emotsionaalse naudingu otsijate seas.

Mootor: 847 cm3 vedelikjahutusega R3

Võimsus: 84,9 kW @ 10 000 p/min

Pöördemoment: 87,5 Nm @ 8500 p/min

Ülekanne: Kettülekanne, 6 käiku

Pikkus: 2075 mm

Laius: 815 mm

Istme kõrgus: 815 mm

Tühikaal: 169 kg

Kütusepaak: 14 liitrit

Hind: 8790 eurot (laos olevad mudelid soodushinnaga 7999 eurot)