See artikkel ilmus esmakordselt 9/2015 Tehnikamaailmas.

Exo Neutrino on Eestis arendatud ja ehitatud elektriline kaheratas. Tehnikamaailm tegi särtsaka masinaga lähemalt tutvust.

1990. aastal asutatud Favor AS on suurim õhukese lehtmetalli töötlemisele spetsialiseerunud ettevõte Eestis, mis töötleb 25 000 tonni terast aastas. Lisaks sellele on Favori spetsialistid välja töötanud ka väga unikaalse elektrimopeedi Exo Neutrino.

Need elektrilised kaherattalised said alguse 2010. aastal kui Favor AS meeskond otsustas oma kompetentsi tõstmiseks lisaks lehtmetalli töötlemisele ka uus innovatiivne lõpp-produkt valmis teha. Elektrimopeed sai valitud just seetõttu, et vajadus näis turul olemas olevat, ent nõudlusele vastavat toodet polnud. Esmane prototüüp oli praegusest Neutrinost märksa väiksem, tootearenduses jõuti eelmisel aastal praeguste mõõtmete ja mudeli juurde. Arendus käib aga edasi ning toode täieneb pidevalt.

Putukas? Droon? Ei, lihtsalt väga futuristliku välimusega esitule korpus.

See kaherattaline näeb kuju poolest täitsa mootorratta moodi välja, aga on mõõtmetelt märgatavalt väiksem – kui Tehnikamaailma eelmises numbris esinenud BMW S1000XR oli pea 2,2 meetri pikk ja kaalus üle 200 kg, siis Neutrino on üle poole meetri lühem ning kolm korda kergem… Visuaalselt on tegu väga modernse ja tehnilise disainiga – palju on korrapäraseid kujundeid, (täis)nurki, kinnituspoldid on kõikjal varjamatult nähtaval. Justkui oleks suurele ristkülikule iste, lenks ja kaks ratast külge poogitud. Esituli meenutab robotputuka pead. Tulemus on põnev, ainulaadne.

Raam on lausa uskumatult kitsas. Sõitmist see õnneks ei sega.

Lai lenks ja enduurolik isteasend jätavad mulje, et istud keskmise suurusega mootorratta seljas. Tema suurus (või pigem siiski väiksus) tuleb esile kõrvalt vaadates – täismõõdus mees istub justkui Mini mopeedi peal. Aga see pole muidugi halb – tegu ei olegi mootorrattaga, vaid võimalikult minimaalsete mõõtmetega linnakulguriga. Elektrimopeedi raam on uskumatult kitsas ja kui mootorrattal saab põlved vastu paaki toetada, siis Exo Neutrino on selle koha pealt veel eriti kitsas ning jalad saab peaaegu teineteise vastu toetada. Vähemalt selline tunne on.

Elektrimopeedil istudes on tänu laiale lenkstangile palju suurema kaherattalise tunne.

Vaatame veidi tehnilist poolt. Exo Neutrinot viib edasi tagatelje ees asuv 2 kW nominaalvõimsusega harjadeta alalisvoolumootor. Elektrimopeedi keskel asuv ristkülikukujuline osa koosneb liitiumraudfosfaatakudest, mis said valitud oma mõistliku hinna ja lollikindluse poolest ning inverterist. Akupaki mahutavuseks saab klient valida 30 Ah või 42 Ah. Sarnaselt elektriautodele saab tagapiduriga hoogu maha võttes energiat regenereerida  Tippkiirus on piiratud mopeedile kohaselt 45 km/h, kuid tehniliselt on ratas võimeline ka kuni 60 km/h sõitma. Akupakist jätkub vähemalt 40 kilomeetri läbimiseks, säästliku sõidu puhul ka rohkemaks – igal juhul on see linnas elavale ja töötavale inimesele piisavalt palju, et oma igapäevased tööle-koju-toidupoodi-sõidud tehtud saaks.

Sõit Exo Neutrinoga erineb tavalise kaherattalisega liikumisest eelkõige hääle poolest. Istud peale, keerad pealüliti sisse ja kõik, mis sa kuuled, on vaikus. Sõites teeb Neutrino üsna tasast surisevat häält, foori taga seisma jäädes kostub aga jälle mõnus vaikus. Gaasi (või elektrit?) andes hakkab elektrimopeed vilkalt tavaliiklusest tempokamalt liikuma – sarnaselt teistele elektrisõidukitele on maksimaalne pöördemoment kohe esimesest mootoripöördest alates saadaval. Tänu oma kergusele,  madalale raskuskeskmele ja elektrimootori headele tööomadustele on linnaliikluses lausa lust sõita, selle väiksuse tõttu saab ka kõige kitsamast vahest läbi pugeda, vajadusel ka minimootorrattast inimjõul tirida-tõsta. Kui on vaja pikemalt stabiilsel kiirusel kulgeda, saab lenkstangil aktiveerida püsivõimsuse hoidja. Kütusepaagi kohal on sellel masinal panipaik, kuhu saab ära peita ja kaasa vedada laadija ning ruumi jääb ülegi.

Exo Neutrino saab Bluetoothi abil ühendada ka nutirakendusega, mis hetkel on saadaval ainult Android-seadmetele, aga selle aastanumbri sees antakse välja ka iOS-rakendus. Rakenduses saab vaadata teekonnainfot, sealhulgas ka eeldatavat sõiduulatust, energiakasutuse ajalugu ning aku seisukorda, lisaks on võimalik kasutada elektrikuluga arvestavat navigeerimist. Neutrino lenkstangile saab paigaldada mootorratastele sobiva telefonihoidja, et seda teise näidikuploki või naviseadmena kasutada. Kavala lahendusena on esitule korpuse küljes USB-pistik, näiteks nutiseadmete laadimiseks.

Eestis on Exo Neutrinosid liikvel 16 – neist 8 on müüdud ja 8 välja renditud. Neid nutimopeede leiab ka Hispaaniast, kus turistid ja muidu huvilised saavad masinaid lõbusõiduks rentida.

Exo Neutrino sobib ideaalselt uutest tehnoloogiatest ja innovaatilistest lahendustest huvituvale inimesele, kel A-kategooria juhiload puuduvad, ent tahaksid (linnas) nautida kaherattalise motoriseeritud sõiduki mõnusid. Sellisele inimesele pole ka elektrisõidukite ainus miinus – sõiduulatus ja akupaki laadimisaeg (Neutrinol kuni 8 tundi) – probleemiks.

Seal, kus mootorratastel on kütusepaak, on Exo Neutrinol panipaik, kuhu saab näiteks laadija peita.