See artikkel ilmus esmakordselt 7/2016 Tehnikamaailmas.

Jõudlusele keskendunud KTM on välja tulnud 127 kW ja 205 kg tühikaaluga matkarattaga. Keskmisest kallima hinnaga seiklusrakett pakub raha eest palju nutikust ning rohkelt emotsioone.

KTM 1290 Super Duke GT retsept on väga sarnane 8/2015 Tehnikamaailmas kirjutatud BMW S 1000 XR’i omale – võta võimekas sportratas, lisa talle matkasuutlikkust ja sportmatkaja ongi valmis. Super Duke GT põhineb Super Duke R’il, kuid muudatused ei piirdu vaid tuuleklaasi ja matkakottidega. KTMi sõnul on GT arendamisele kulutatud summaarselt 30 aasta tööd. Ratta esiosas on tuli ja näidikuplokk kolinud esikahvli pealt raami külge. Kuna esituli enam esirattaga kaasa ei liigu, siis on sellele mootorrattale lisatud pööramisel tee valgustamiseks kurvituled (!). Esiklaas on reguleeritava kõrgusega, kuid kõrgeimas asendis puhus tuul 186 cm pikkusele sõitjale ikka täpselt kaela peale. Õnneks ei ole õhuvool väga tugev ja häiriv, ent siiski märgatav – torusalli kandmine on kohustuslik. Näidikuplokk on on sama mis Super Duke R’il, koosnedes kolmest osast: analoogspidomeeter + digitaalne sõiduinfo (kütus, tahhomeeter, kell jne) ning ekraan seadistuste muutmiseks. GT kütusepaak mahutab 23 liitrit ja ühe paagitäiega  peaks saama sõita ka üle 400 kilomeetri.

Sõiduasend on samuti R’iga võrreldes muutunud – jalatoed on veidi madalamale viidud, lenkstang on 25 mm laiem, asub 10 mm kõrgemal ja on reguleeritav. Istumisruumi on rohkem ja polstrit on katte alla samuti rohkem pandud. Isteasendit saab ka sõites muuta – liigutades end võimalikult ette saab mugava ja lõõgastunud püstise asendi, võimalikult taha, istmejõnksuni nihutades on ideaalne kärmeltsõidu poos. Tagumine poolraam on alumiiniumist ning mõlemalt küljelt leiab integreeritud kinnituskohad KTMi 30-liitristele küljekohvritele. Kohvrid ise on 990-eurone lisainvesteering, aga tasub end sellise ratta puhul kindlasti ära – sõidad maanteel pika tee ära (näiteks Lõuna-Eestisse), eemaldad kohvrid paari sekundiga ja siis naudid käänulisi teid ning tempokat sõitu.

KTM 1290 Super Duke GT on oma konkurendist BMW S 1000 XR’ist 9 kW võimsam (127 kW), pöördemomendi erinevus on isegi 32 Nm, lisaks saabub selle tipp KTMil 2500 p/min varem. Super Duke GT – nagu tegelikult ka teised KTMi mudelid – pakuvad meeletult head sooritust, margi slogan “Ready To Race” vastab tõepoolest tõele.

Super Duke GT esiosa on tänu suuremale paagile ja kurvituledele eest lai, sabaosa on sportrattalikult sale. Välimus, eriti just tsikli esiots on maitse asi. Brändi signatuurelemendid (oranž toruraam, tekstigraafika jne) on olemas, tegu on äratuntavalt KTMiga ja ilmselt tootja nii väga välimust üle ei tähtsusta – olulisim on performance!

Suurt jõudu aitab taltsutada ja sõidetavaks muuta ohtralt elektroonilisi abivahendeid. Vedrustuse pehmust saab seadistada 3 tasemele, ride-by-wire elektroonilise gaasi süsteemil on samuti 3 režiimi. Liikuma hakkamisel on abiks kiirvaheti – käike võib vahetada ilma sidurit kasutamata ja gaasi maha võtmata – elektroonika sätib vahetamisel pöörded täpselt õigesse vahemikku. Nii stabiilsuskontroll, ABS kui ka veojõukontroll arvestavad mootorratta kaldenurka ja aitavad seega ohutult kurve läbida. Püsikiirushoidja aitab läbida pikad sirged maanteed, suunatuled lülitavad end automaatselt välja, olemas on ka rehvirõhu mõõtmise süsteem.

Mootorratta selga istudes ja käsitsi lükates on uskumatu kui kerge see tsikkel tundub. Visuaalselt suure (ja võimsa!) masina tühikaal on vaid 205 kg. Kuni 4500 pöördeni minutis käitub Super Duke GT kui tavaline matkaratas, sealt edasi on sõit hoopis sportlikum, oskamatu juhi käes võib masin lausa perutama kippuda. Piiraja sekkub 10 000 pöördel minutis.

Kellele on KTM 1290 Super Duke GT oma jõulise mootoriga mõeldud? Tavalisele matkasellile on ta ilmselgelt liiga võimas, võib-olla isegi hirmutav – ei pea just ülemäära palju gaasi andma, et esiratas asfaldilt tõusma hakkaks. Pigem on Super Duke GT mõeldud baigimehele (või -naisele), kellele meeldivad vähemalt “tonnised” mootorrattad ning kes soovib oma kaherattalise sõbraga lisaks kodukandile ka veidi kaugemaid kante avastada. GT suudab oma kerguse ja jõulisuse kombinatsiooniga silmad ette näidata enamikele mootorratastele, lisaks on temaga mõnus ka kogu nädalavahetuseks linnakärast eemale sõita. Umbes nagu Suzuki Hayabusa, ainult palju praktilisem.