See artikkel ilmus esmakordselt 10/2016 Tehnikamaailmas.

Mootorratta ümber ehitamine – olgu see siis väiksemal või suuremal määral – tundub paljudele ahvatlev plaan: saaks oma tsikli omanäolisemaks ja põnevamaks. Enne mutrivõtme haaramist tasub end kurssi viia ekspertide nõuannetega. Mootorrataste ümberehituse maailma avavad Maanteeameti tehnoosakonna peaspetsialist Alar Hansov ja Renard Speed Shopi juht Andres Uibomäe.

Ametlikud nõuded

Mootorratta andmed registreerimistunnistusel (mõõdud, võimsus, kaal) peavad olema korrektsed ja kõik mootorrattad peavad vastama nõuetele, mis on esitatud Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi määruses 42 “Mootorsõiduki ja selle haagise tehnonõuded ning nõuded varustusele”. Mootorratta ümberehitusel tuleb neid mõlemaid arvesse võtta – kui ümberehitusel tehnonõuded on täidetud ja registriandmed ei muutu, pole vaja ümberehitust vormistada. Mootorratta värv võetakse raami järgi, seetõttu võib paagi ja poritiibade värvi kasvõi iga päev muuta. Pidurisüsteemi ümberehitust tohib aga teha ainult tootjatehas või nende esindaja. Ka iseehitatud mootorrattal peab kogu pidurisüsteem tulema komplektsena seeriaviisiliselt toodetud mootorrattalt. Täpse nõude puudumisel lähtutakse mootorrataste ehituse üldpraktikast.

Enamus ametlikult vormistatud ümberehitustest moodustavad mootori võimsuse piiramine või kahekohaline tsikkel ühekohaliseks. Protsess näeb välja selline: ei ole kohustuslik, aga tasub kirjutada ümberehituse plaan infopäringuna meili peale, et teada saada, kas plaanitav muudatus on lubatud. Seejärel saada kirjalik avaldus digiallkirjaga – loa saades võib ümberehituse ellu viia ning Maanteeametile kontrolli viia. Kui ümberehitatud sõiduk vastab nõuetele, vormistab Maanteeameti tehnoosakond sõidukile ümberehituse otsuse. Ainuke kulu Maanteeametis ongi uue registritunnistuse väljastamise riigilõiv.

2015. aastal saatis Liikluspolitsei erakorralisele tehnoülevaatusele 4 mootorratast. Kõigil neil oli probleeme numbrimärgi asukoha või tagumiste tuledega.

 

Professionaalse ümberehitaja soovitused

Kui hakkad tsiklit ümber ehitama siis üldjuhul on kaks suunda kuhu minna – sõiduomaduste parendamine, või visuaalne ümberehitus. Üldjuhul on esimene palju kallim, eriti kui soovid häid ja kvaliteetseid juppe. Sõiduomadusi saab parendada näiteks amortide ümber vahetamisega kaasaegsemate vastu. Tavaliselt on need ka päris atraktiivse välimusega ja paistavad kohe silma. Sõiduomadusi saab parendada ka näiteks summuti vahetusega, mis originalis on rasked ja kohmakad. Järelturu summutid on küll kallimad, aga see-eest kerged ja kompaktsed. Hea järelturu summuti tuleb koos korrektse sertifikaadiga, nii et ülevaatusel ei tohiks probleemi tekkida.

Visuaalse poole pealt on kõige kergem efekti saavutada atraktiivse värviskeemiga või sadula vahetusega. Mõlemad ümberehitused on üsna lihtsad ja enamasti ei vaja ametlikku vormistamist. Võib ka tulesid uuendada, näiteks LEDid kasutusele võtta. Samas veendu, et tuledel oleks korrektne tähis.

Hea ümberehituse aluseks on selge visioon – mida soovid saavutada. Kui tunned, et jääd hätta, küsi abi professionaalidelt. Ja kui ümberehitusega alustad, siis arvesta, et tegemist on keerulise kompleksülesandega – tehasetoodangust paremat või toimivamat lahendust saada on päris keeruline väljakutse ja vahest ei õnnestu isegi oma ala parimatel.