Nädal tagasi olin ma Tartu Ülikooli Füüsikainstituudis, kus toimus Garage48 Hardware & Arts 2017 hackathon.

Mis on Garage48 hackathon? See on reede õhtust pühapäeva õhtuni kestev üritus (~48 tundi), kus osalevad arendajad, turundajad, disainerid ja muude oskustega inimesed. Osad tulevad oma ideed teistele maha müüma, teised tulevad head ideed otsima, kus oma panus anda. Reede õhtul moodustatakse meeskonnad – ideed, mis saavad piisavalt palju eri oskustega meeskonnaliikmeid, saavad võimaluse üritusel ka teoks saada. Laupäeval-pühapäeval toimub töö teostuse kallal, mentorid abistavad nõuga ning põhapäeva õhtul toimub lõplik pitchimine ja valitakse võitja. Enamuse ideede elueaks ongi tavaliselt 48 tundi, pärast üritust jäävad nad kuskile riiulile tolmu korjama. Samas on mõned säravamad ka edukateks ettevõteteks muutunud (näiteks MSQRD, Shipitwise, GoWorkABit, VitalFields).

Minu jaoks esimene säärane üritus jättis kustumatu mulje ja plaanin sellistel üritustel ka tulevikus osaleda. Kogu nädalavahetus “tasuta tööd” teha võib tunduda esmapilgul imelik, isegi ajaraiskamine, aga see tõepoolest on hoopis teistmoodi kogemus, mida kõik vähegi asjalikud inimesed peaks proovima. Sõnadega on seda raske edasi anda, mine käi üritusel ära, siis tead, millest räägin.

Oma esimeselt hackathonilt sain ma kolm õppetundi, mida oma elus proovin kasutada ja tahan ka kogu ülejäänud maailmaga jagada. Siit nad tulevad:

Mihkel-Kulaots-Streamo1

Töökeskkond, Ailar ja Madis.

1. Lühikese ajaga saab korda saata märkimisväärselt palju

Kõigest 48 tundi oli aega, et ideest valmislahendus luua. Igapäevases tööelus ei kujuta eriti ette, et kahe päevaga on võimalik ehitada nullist üles bränd, selle võtmesõnumid ja kommunikatsioon, sotsiaalmeedia kanalid aktiivselt kasutusele võtta ja fännid leida, reklaamikampaania teha ja käivitada ning PRis esimesi tulemusi noppida. Aga just seda me Streamo meeskonnaga tegime – olemas on bränd on võtmesõnumiga, väga edukas Facebooki leht ja Twitteri konto, Füüsikainstituudi seintel olid kõige silmapaistvamalt näha meie reklaamid ja nii Garage48 enda kui ka Postimehe otseblogis olime mahukalt kajastatud.

Mihkel Külaots Streamo

Streamo esimene reklaamikampaania.

2. Turundus ja disain on vähemalt sama olulised või isegi olulisemad kui tehniline tootearendus

Streamo meeskonnas oli 8 liiget – 3 arendajat-elektroonikut-tehnikut, 3 turundajat ja 2 disainerit. Tagantjärele analüüsides oli selline jaotus lihtsalt suurepärane. 3 tehnilist inimest tegelesid tehnilise poolega ja seda on piisavalt. Üks kujundajatest tegeles toote disainimisega, teine võttis enda peale kodulehe, reklaamid ja turundusvisuaalid ja nad said oma ülesannetega suurepäraselt hakkama. Turunduses tegelesime osaliselt kõik samade asjadega, aga samas ka spetsialiseerusime – üks tegeles rohkem tekstiloome, sotsiaalmeedia ja reklaamidega, teine keskendus ideaalse pitch’i loomisele pühapäeva õhtuks, kolmas, ehk mina tegelesin PRi, võtmesõnumite loomise ja fotodega. Jäi isegi aega üle, et tootedisainerit aidata ja füüsiliselt käed külge panna.

Suur turundusmeeskond andis võimaluse igale detailile piisavalt aega anda, saime arutleda ja viimistleda. Lõpptulemuseks oli Garage48 Best Marketing Award. Paljudes ettevõtetes on arendusosakonnas mitukümmend inimest ja kogu seda tehnilist võimekust toetab ainult 1-2 turundajat – kui seda vahekorda saaks rohkem turunduse (ja disaini) kasuks keerata, saaks samast tehnilisest lahendusest palju rohkem välja “võluda” ja sama asja palju paremini ning rohkem müüa.

Mihkel-Kulaots-Streamo2

 

3. Vaja on mõttemallidest välja murda

Garage48 ei ole tegelikult mõeldud uute toodete ja teenuste leiutamiseks. Eks sealt aeg-ajalt tuleb ka mõni töötav idee, mis raketina õhku tõuseb, aga enamus ideid jäävad pärast pühapäevaõhtust pitchimist ja auhindade jagamist soiku. Ja see on okei. Ürituse olulisem väärtus on anda kogemus, et lühikese aja ja võõraste inimestega on võimalik imelisi tulemusi saavutada. Ahjaa, hästi planeerida on ka muidugi vaja. Igatahes – suur meeskond (50, 100, 200 töötajat) ei ole alati eeliseks, see võib pigem ettevõtteid aeglustada. Väikse efektiivse meeskonnaga saab luua maailmatasemel tooteid, teenuseid uskumatult lühikese ajaga – ja see ongi minu arvates sõnum, mida Garage48 üritab kõigile osalejatele õpetada. Just osalejatele – seda kõike ise kogedes jõuab mõte palju paremini tajutavalt kohale.

Aitäh minu toredatele tiimikaaslastele, tänu teile oli mul mõnus ja edukas esimene Garage48 hackathoni kogemus.

Avafoto autor on Saara-Nette Tõugjas.