Ampler Hawkil on elektrimootor ning elegantne disain – esmapilgul ei saa arugi, et see nutika tehnoloogiaga varustatud on  See Eestis loodud uue põlvkonna ratas on justkui Tesla, mis elektrisõidukid täiesti uuele tasemele viis.

Elektrijalgrattad, just nagu akudel sõitvad autodki, olid esialgu rasked ja üsna mitteseksikad. Mitsubishi i-MIEV ja tema sõsarmudelid olid justkui kompromissiks uue tehnoloogia ja normaalse auto vahel. Tesla muutis seda dogmat – elektriauto võib olla ka luksuslik, viisakas ja ihaldusväärne. Eesti tootja Ampler Bikes jalgratas Hawk on loodud samade väärtustega – elektrijalgratas peab välja nägema ilus, samas olema igati praktiline.

Elekter või hübriid?

Tehniliselt õige nimetus on sellisel liikuril tegelikult hübriidratas, sest ainult elektri jõul sõiduk edasi ei liigu. Mootor aitab hoogu juurde lisada vaid siis kui rattur ka pedaale tallab. Samas on hübriid jalgrattamaailmas levinud pigem kirjeldamaks rattatüüpi, mis püüab ühendada maastiku-, matka- ja maanteeratta parimad omadused. Seetõttu ei hakka me juba levinud tava rikkuma, ja nimetame ka Ampleri ja teiste tootjate sääraseid mudeleid elektriratasteks.

Ampler Hawk – mis see on?

Ampler Hawki näol on tegemist ühekäiguline jalgrattaga, mis oma geomeetria ja rehvivaliku poolest sobib igapäevaseks sõitmiseks asfaldil ja tööle-koju liikumiseks. Alumise raamitoru sisse on peidetud 48 V 5,8 Ah Samsungi liitiumioonaku koos Ampleri loojate enda koostatud elektrimootori kontroller. Mootor ise asub tagajooksu sees. Sensorite abil aitab elektrimootor pedaalimisel ratast just optimaalse jõuga edasi viia, et mitte liigselt energiat kulutada või liiga vähe ega liiga palju ratturit kaasa aidata. Shimano ketaspidurid ees ja taga aitavad hoo efektiivselt peatada. Kõik see moodustab kokku esmaklassiliste näitajatega kaherattalise – kaal vaid 14 kg ja 70 km ühe laadimisega.

Detailid

Kuigi elektriratast (või ka autot) saab igaüks tänapäeval ka ise kokku panna – tellid Hiinast jupid ja paned akuploki pakiraamile, peitub Hawki (ja kõigi teiste Ampleri rataste) võlu just kvaliteedis ja detailides. Kõik Ampleri jalgratastele valitud komponendid peavad olema kvaliteetsed ning esteetiliselt meeldivad. Elektriratta puhul on väga oluline ka kaal – kui aku tühjaks saab, peab olema võimalik ratast ka ilma mootori abita edasi liigutada. Kerguse huvides on on Hawkil esihark süsinikkiust, rataste pöiad on aga alumiiniumist. Kodaratega rattad on kokku laotud koha peal Tallinnas ja meistrid on kindlad oma töö heas kvaliteedis. Proovirattal oli lisavarustusena paigaldatud keti asemel veorihm, esi- ja tagatuli ning porilauad. Veorihm paistab kaugelt silma oma erilisusega, eeliseks on veel puhtus ja võrreldes pikem iga. Tagatuled on stiilselt sadulatorusse integreeritud.

Hind

Kui eespool tõime paralleeli Teslaga, siis sarnasusi on veel. Lisakulude vältimiseks müüb ka Ampler Bikes oma toodangut otse tarbijale – nii on vähem vahemehi, kes vaheltkasu saada soovivad. Rattaid saab osta ainult läbi e-poe, transport üle Euroopa on tasuta. Ampler Hawk maksab 2190 eurot, esi- ja tagatulede komplekt 150, porilauad 50 ja veorihm 275 eurot. Kui võrrelda seda hinda nüüd tavaratastega, siis võib see üsn kulukas tunduda. Samas Ampleri rattad, just nagu Tesla autodki, ei ole tavalised ja kvaliteeti ja uudsust hindavad inimesed on alati valmis hea toote eest väärikat hinda maksma. Ampleri põhituruks nähakse Saksamaad, kus elektrirattaid ostetakse aina rohkem. Eelmisel aastal oli müüdud elektrirataste keskmiseks hinnaks sealsel turul 2800 eurot. Selle kõrval on Ampler Hawk oma disaini ja kvaliteediga igati konkurentsivõimeline toode. Ja tundub, et sakslased oskavad Ampler Hawki hinnata – äsja autasustati see kaherattaline rattamessil Cyclingworld Düsseldorf 2017. aasta parimaks elektrirattaks!

 

Sõitmine

Elektrisüsteemi juhtimises midagi keerulist pole – rattal on üks nupp, kust saab süsteemi sisse ja välja lülitada. Lisaks sellele saab bluetoothi abil ühenduvas nutirakenduses muuta maksimaalset elektrimootori kiirust, võimsust ja kaasaaitamise määra. Tavaliselt on ühekäiguliste ratastega koha pealt ära saamine jõudu nõudev tegevus, Hawkiga kulgeb see täiesti muretult. Isegi treenimata sõitja tunneb end tõelise sportlasena – ratas liigub edasi kergelt, lausa liueldes. Vastutuul ja tõusud ei valmista raskusi, Tallinnas Sossi mäest üles sõites ei tõusnud isegi pulss. Kuigi eelkõige on see mõeldud linna ja linnalähedasse keskkonda, saab see suurepäraselt hakkama ka maanteel grupisõidus – proovisin ise järgi ja tempos püsimine ei valmistanud probleeme. Kui aku peaks tühjaks saama, siis on tegu tavalise 14 kg kaaluva jalgrattaga ja ainult pedaalide abil edasi liikumine ei valmista märkimisväärselt suurt raskust. Minu enda 10 aastat vana jalgratas kaalub sama palju, seega olen harjunud sellise kaaluga. Ka Hawki õlale vinnamine ning trepist näiteks kolmandale korrusele vedamine tundub mõistlik. Ainukese miinusena saab välja tuua ratta hinna ja kaalu kombinatsiooni – kuna ta on suhteliselt kerge ja kallis asi, siis ei julge seda väga kuskile õue lukustatuna jätta…