See artikkel ilmus esmakordselt 7/2018 Tehnikamaailmas.

BMW uus seiklusmatkaratas F 850 GS üllatab oma suutlikkuse ja laia lisavarustuse valikuga ning astub julgelt suurema venna kandadele.

Mootorrattad olid kunagi praktilised transpordivahendid – nad olid soodsamad ja kättesaadavamad kui autod ja nii algas aastakümneid tagasi paljude iseseisev elu just kahel motoriseeritud rattal. Ajad läksid paremaks, autod muutusid taskukohasemaks ja mootorratastest said pigem lõbusõiduvahendid. Viimastel aegadel on kasvanud aga seltskond, kes on (jälle) hakanud hindama mootorratta praktilisust. Nad tahavad laadida kogu eluks vajamineva tsikli selga ja siis kaugeid maid avastama minna. Kuna teeolud võivad eri riikides olla üsna kõikuvad (või lausa olematud), peab sobilikul matkarattal olema võimekas vedrustus, jämeda mustriga rehvid ja piisav kliirens. Selline (seiklus)matkaratas maksab sama palju nagu uus auto ja suudab läbida nii Euroopa kui ka Aafrika.

Üks tuntuimaid matkarattaid on legendaarne BMW “suur” boksermootoriga GS – tihti valitakse just see transpordivahend kahel rattal ümber maakera sõitmiseks. Teine kuulus tegija on Dakari ralli ajalooga Honda Africa Twin. Aastate vältel on nende kahe tähesära varjus turule tulnud palju muid mudeleid. BMW lansseeris äsja kaks väiksemat GSi – F 750 GS ja F 850 GS.

Tegu on F 700 GSi ja F 800 GSi järeltulijatega ja mõlemal uuel mootorrattal on peal ühesugune 853 cm3  kahe silindriga reasmootor, F 750 GSil on võimsus elektrooniliselt piiratud. Kui F 850 GSi hind hakkab 11 500 eurost, siis lahjema sõsarmudeli saab kätte juba alates 9250 euroga. Lisaks võimsuse vahele on F 750 GSil lihtsam vedrustus ning kodarvelgede asemel valuveljed. See mudel on mõeldud rohkem kas algajatele, lühemale sõitjale või neile, kes teelt harva maha keerata plaanivad.

BMW F 850 GS

Juba peale vaadates on aru saada, et tegu on võimeka rattaga. Jämedad Metzeler Karoo rehvid ja kõrge hoiak on valmis ka kõige kesisemaid pinnaseid vallutama. Esmamulje on väga hea, kõik tundub tipp-topp kvaliteetne ja BMW tasemele vastav. Ergonoomika on F 850 GSil ideaalselt paigas. Isteasend on mugav, selg on sirge ja käed lausa puhkavad täpselt õigel kaugusel oleval lenksul. Nupud on loogiliselt paigatud. Soovi korral saab erineva kõrgusega istme tellida. Istu selga ja sõida või teise Euroopa otsa.

Ilma lisavarustuseta ei saa

Kuigi hind algab 11 500 eurost, tasub arvestada suurema summaga, sest paljud head asjad on saadaval vaid lisaraha eest. Nii on proovisõidurattal lisavarustusena peal LED-esituled, võtmeta käivitus, käesoojendused, rehvirõhu kontroll, keskmine seisuhark, püsikiirushoidja, käiguvahetuse assistent, ühenduvuspakett koos uhke TFT-ekraaniga, elektrooniline tagavedrustuse seadistamine, dünaamiline veojõukontroll, ABS Pro, Pro sõidurežiimid, Rallye stiilipakett ja see pole veel kõik. Lisad annavad kindlasti juurde praktilisust ja mugavust, aga selle konkreetse sõiduriista hind on nüüd üle 15 000 euro.

Ehk teisisõnu F 850 GS on asjalik platvorm, mis lisavarustuse abil endale sobivaks ja veel võimekamaks-nutikamaks teha. Näiteks elektroonilise tagavedrustuse abil saab seda pehmemaks või jäigemaks muuta, samuti ühe või kahe sõitja jaoks sobivaks reguleerida. Rallye pakett, mis lisab kuldsed anodeeritud veljed, kahevärvilise istme, käekaitsmed ja galvaniseeritud radiaatorikaitsme, võiks kindlasti ostunimekirjas olla, sest annab välimusele juurde ääretult palju efektsust.

Nutikas ekraan

Eraldi tähelepanu väärib (lisavarustuses olev) TFT-ekraan. Tugeva valgustusega ekraan on selgelt nähtav ka ereda päikese käes, graafika on ilus ja hästi läbi mõeldud ning infot on seal rohkem kui tahtagi oskaks. Ja mis kõige parem – see ühendub Bluetoothi abil sinu telefoniga. BMW äpi abil saab salvestada oma sõite, vaadata mootorrattainfot ja navigeerida. Sõidu ajal saab nutika juhtrulliku abil kõnesid vastu võtta, muusikat vahetada ja ekraanile navigeerimisinfot kuvada. Kaardivaate asemel kuvatakse paraku vaid suunaviitasid – “200 meetri pärast paremale” jne. Päris eraldiseisvat naviseadet see siiski ei asenda, aga on kindlasti hea ja soodne alternatiiv.

Tõsine konkurent “suurele” GSile

Kui R 1200 GS näeb välja massiivne, siis F 850 GS mõjub õhulisemalt. Ja mitte ainult välimuse poolest, ka sõites on seda tunda. Minu jaoks on suured matkarattad alati olnud liiga… suured ja kohmakad, et nendega lahtisel pinnasel sõita. Selle BMWga aga tundus sõit kruusa- ja liivateedel kindel ja muretu, tema suurus on hoomatav ja paremini hallatav.

853 cm3 mootor tundub olevat enam kui piisav, et nii heades kui ka halbades oludes pikki sõite ette võtta – mootor veab edasi mehiselt ja ilma suurema draamata. Kohalt ära minekul toimub siduri vabastamine ootamatult lihtsalt, BMW justkui silub juhi vigu ja aitab sujuvale sõidule pidevalt kaasa. Kõike seda saadab summutist tulev nauditavalt tummine hääl.

F 850 GS on jõuline ja samas sõbralikult pehme. Mida enam seda vaadata ja temaga sõita, seda rohkem ta mu hinge puges. See tundub olevat väga hea alternatiiv suuremale ja kallimale R 1200 GSile. F 850 GS on kergem, soodsam, amordikäik 204 mm ees ja 219 mm taga on pikemad  – kõlab ju hästi? Ainus põhjus suure GSi ostmiseks on ilmselt soov omada “ikka seda õiget” boksermootoriga varianti.

Kokkuvõttes on BMW F 850 GSi näol tegemist (suhtelisel) kättesaadava hinnaga suutliku matkamasinaga. Võrdluseks: R 1200 GS algab 15 300, Honda Africa Twin 13 350 eurost. Ja kui meeldib lihtsalt selline kirev off-roadi stiil, aga nii väga pikki sõite ette võtta ei plaani, siis lustakas ning väge täis V2-mootoriga Ducati Scrambler Desert Sled on F 850 GSiga sarnases hinnaklassis.