See artikkel ilmus esmakordselt 7/2015 Tehnikamaailmas. Järgmisel kahel nädalal kirjutan põhjalikult uuest 690 Duke mudelist. Kui hästi läheb, saab isegi videopilti näha.

Juba aastast 2012 tootmises olev KTM 690 Duke on huvitav ja mitte väga levinud mudel, mistõttu väärib see kindlasti Tehnikamaailma veergudel kajastamist.

690 Duke on 690 cm3 vedelikjahutusega ühesilindrilise mootoriga naked-ratas. Rõhutada tuleb just seda, et tegu on naked-rattaga, mitte maastikutaustaga enduro-sugemetega supermoto mootorrattaga (selleks mudeliks on KTMi valikus sama 690 SMC R). Ainult ühe silindriga gondlivaba tänavasõiduratas on üsna haruldane nähtus, mis teeb ka antud mudeli erilisemaks.

690 Duke on visuaalselt üsna agressiivne ja praktiline – midagi üleliigset pole külge pandud, kõike on täpselt nii palju nagu vaja ja nii vähe kui võimalik. Kerepaneele praktiliselt ei ole, paagikülgedel on kujustatud süvendid jalgade jaoks, mis samas aitavad ka tuult põlvedelt eemale juhtida.

Ratta selga istudes on tunda tema kõrgust – 186 cm pikkusel mehel ulatuvad sadulas istudes mõlemad jalad sirgelt maha, lühematel inimestel võib sellega raskusi tekkida. Istmel oleva suure jõnksu tõttu on juhil valida ainult täpselt üks vägagi enduurolik isteasend. KTMi käivitades selgub, missuguse sõiduriistaga siin tegu on – 690 Duke’i hääl on brutaalne, ilustamata, väljalaskest kostub masinlikku lõrinat. See on selline hääl, mis ei ole just kõige nauditavam, aga samas väljendab ehedalt mootori suutlikkust. Mootori vibratsioon on sõidu ajal tunda kogu pööretevahemikus – rida-4 mootoriga sõitvatele kodanikele on see kindlasti harjumatu kogemus, ent jällegi annab see sõites edasi tunnet, et midagi võimsat on jalge vahel.

KTM 690 Duke on mootorratta-analoog ringraja-BMWle, millega Audrus sõita saab. Sarnasusi on mitmeid: kummalgi pole küljes üleliigseid juppe, mõlema hääl on kaunikõlaliseks disainimata ja võimalikult vähe piiratud, turvapuur (mis sest, et KTMil see ainult ümber mootori on), vibratsioon,  vahetu mootori ja tee tunnetus. Mõlemad sellised parajalt toored, võimsad, mehised. Ja mõlema eesmärk on sama – pakkuda võimalikult palju sõidumõnu tempokast liikumisest.

690 Duke tühikaal on ainult 149,5 kg ja sellist (väga) kerget naked-ratast viib 50 kW mootor suurepäraselt edasi. Üks silinder pakub piisavalt pöördemomenti juba madalatel pööretel ja korralikult gaasi andes Duke lausa rebib sind tee peal edasi. Kiire mineku tasakaalustamiseks on sellel KTMil ka tugeva peatamisvõimega pidurid – eriti hea mulje jättis tagapidur, mis tihtilugu mootorratastel väga võimekas ei ole. Linnas on sellise rattaga lausa lust sõita, maanteele ei ole selle mootorrattaga väga pikaks sõiduks asja.

KTM 690 Duke on särtsaka välimusega kerge mehine ühesilindriline naked-ratas. See teeb mehist häält ja vibreerib, aga sellegipoolest pakub palju ehedat sõidurõõmu. Selline kergelt Mad-Maxiliku olemusega ratas.