See artikkel ilmus esmakordselt 5/2019 Tehnikamaailmas.
Lisaratas mootorrattal ei ole vaid iluasi. Lahendus on parajalt keerukas, samas sõitmine lihtne. Saage tuttavaks – Yamaha uudismudel NIKEN!
Proovisõit NIKENiga oli kokku lepitud 10. aprilliks. Teadsin, et ilmaolud on veel varakevadiselt karged, aga ma ei oodanud, et hommikul ärgates tervitab mind maad kattev lumevaip. Tore. No vaatame, mis saama hakkab.
Mis imeloom see on?
NIKEN pole päris tavaline mootorratas, sest ees on tal ühe ratta asemel neid lausa kaks. Muidugi ei võtnud Yamaha endale lihtsalt plaani luua lisarattaga eriline sõiduk – eesmärgiks oli luua mootorratas, millel oleks veel parem pidamine kurvide läbimisel. Ja tegu on tõepoolest mootorrattaga – isegi Maanteeametis on proovisõidu-NIKEN arvel L3e kategooria all, kuigi siia alla peaks kuuluma vaid ilma külghaagiseta kaherattalised mootorsõidukid…
Lihtne matemaatika ütleb, et kaks ratast ees annavad rohkem asfaldiga kokkupuutuvat rehvipinda, mis tuleb kasuks nii pidamisele kui ka pidama saamisele. Pidurdusmaa on seetõttu isegi 20% lühem. Esirataste ohjeldamiseks on ehitatud eriline mehhanism, mis isegi kurvis mõlemad rattad paralleelsena hoiab ja vastu maad surub. Süsteem ise tasakaalu ei hoia ja käitub nagu tavaline motikas – kui seisujalga alla ei pane, kukub NIKEN pikali.
Kummagi esiratta küljel ilutsevad kaks “toru”. Tagumine sisaldab vedrustuse komponente, esimene aitab suunda hoida. Esiratastel on sõltumatu vedrustus ehk kurvis kallutades vajub sisemisel trajektooril liikuv ratas justkui rohkem kere ligi. Ja kallutada annab korralikult – süsteem saab hakkama kuni 45-kraadise kaldenurgaga. Kaal jaotub ette-taha enam-vähem ideaalselt 50-50.
Sõidab nagu mootorratas
Tegu pole traigiga, mis kurvis jonnakalt püsti püsib (nagu ATV) ja mille juht raskuskeskme muutmiseks ise masinal küljelt küljele turnima peab. Sõidutunnetus on sama, mis mootorrattal, kui vaja keerata, siis kallutad ja NIKEN kaldub koos sinuga. Ainult see kaldumine tundub kuidagi stabiilsem, paremini kontrollitud. See võib kõlada totralt, aga NIKEN justkui hoiab end viltuses asendis rohkem paigal. Mine proovi ise järgi, siis saad aru.
Lisaratas annab kõvasti sõidujulgust juurde. Tajusin seda selgelt, sest talvised teeolud andsid mulle endast aeg-ajalt lumetuisuga märku. Sellegipoolest läbisin käänakud külma närviga ja kordagi ei jõudnud ma ei kurvis ega pidurdades pidamise piirile. Igati sobilik sõiduriist aastaringseks kulgemiseks?
Üks boonus Eesti teedel sõitmiseks on veel. See omapärane esisild silub vapustavalt hästi löökauke. Suunasin korduvalt ja sihilikult ühe ratta päris sügavasse löökauku, kuid tajusin vaid imepisikest jõnksu. Tavalise kaherattalisega oleks pauk kordades karmim.
NIKENi tehniline pool on suures osas üle võetud mudelilt MT-09, millest kirjutasin juba Tehnikamaailma 6/2015 numbris. See kolmes reas paikneva silindriga mootor on jube põneva iseloomuga tegelane, pakkudes V2-mootorile omast pöördemomenti juba madalatel pööretel ja rida-nelja sujuvust. Ka hääl on mahlaselt tummine, kuigi täiskasvanulikult vaoshoitud – väga viisakas! Tunnetuslik pool on paigas, lisaks veel 80+ kilovatti ja njuutonmeetrit, mis enamuses juba pööretevahemiku alumises otsas sõitjat varmalt tervitavad.
Tänu esinduslikule jõuajamile rebivad nii MT-09 kui ka uus NIKEN edasi sihikindlalt ja äärmiselt tarmukalt. Tundub nagu see masin võikski järjest edasi kiirendama jäädagi, jaks nagu ei lõppekski, enne saab sõitjal julgus otsa. NIKEN on MT-üheksast küll kolmandiku võrra ehk 70 kilo kogukam (!), ent õnneks pole lisakilosid tunda – mootor on lihtsalt nii krapsakas, et on üle kõigist raskustest.
Olemas on ka kõik elektroonilised abimehed, et ikka ohutum ja mugavam oleks – sõidurežiimid, reguleeritav (ja väljalülitatav) stabiilsuskontroll, püsikiirushoidja, quickshifter (ehk liikumise pealt saad käike ilma gaasi maha võtmata ja sidurit kasutamata üles klõpsata).
Külje pealt mootorratas, eest tulnukas
NIKENi välimus on eriline. Kaks ratast ja eriline mehhanism teevad esiotsa päris kopsakaks. Ent ainult visuaalselt – motika gabariidid pole erilahendusele vaatamata kasvanud. Kui mahud praost tavatsikliga läbi, saab ka NIKEN sellega hakkama. Muide, see futuristlik välimus on pärjatud juba ka Red Dot disainiauhinnaga.
Täpselt külje pealt vaadates võiks arvata, et tegu on täitsa tavalise mootorrattaga. Eest näeb NIKEN välja selline, et pimedal tänaval üksi temaga kohtuda vist ei julgeks. Seljas istudes tundub esiots laiemgi kui kõrvalt vaadates. Justkui ATV.
Yamaha NIKEN on väga põnev insenertehniline lahendus. See on eriline, silmatorkav ja pidamise mõttes kaherattalistest pädevam. Samas… sama mootoriga MT-09 maksab pea 6000 eurot vähem. Kas erilisus ja turvalisem sõit on seda hinda väärt? Mine tea.
3 kommentaari
Tere, Mihkel!
Üks üllatav pisinüanss Tallinna linnas Nikeniga seoses siiski on: parkimine. Nimelt on just Tallinna linna parkimiseeskirjades erinevalt Pärnust ja Tartust must-valgel kirjas, et “Tasuta saavad Tallinna linna avalikul tasulisel parkimisalal parkida kaherattalised mootorrattad.” Avastasin selle täiesti kogemata, kui leidsin oma Piaggio mp3 kõrvalt askeldamas parkimiskontrolöri… Õnneks jäi seekord kõik kenasti, aga kontrollisin järele – tal oli õigus!
Suur tänu soojade sõnade eest raamatu “Minu moto” arvustuses. Esimene tiraaž on läbi müüdud, teine poodides ja kolmandat juurde enam ei tee:)
Maailma parimate tervitustega
Mart Mikk
Tohoh, selle nüansi peale ei tulnudki! Ja raamat on tõesti hea, kuulen ka teistelt vaid kiidusõnu – aitäh hea abimehe eest. Muide – üks küsimus tekkis ka – kas sa oma sõitude marsruute kuskil digitaalselt jagada ei taha (GPX vms formaadis). Siis saaks neid telefonis või navis mugavalt kasutada 🙂
Lihtne vastus oleks: pigem ei, vähemalt esialgu mitte. Esiteks ma ei ole süsteemselt selliste failide kogumisega tegelenud, teiseks sõidan Eestis ja lähiriikides tihti ilma navita ja kolmandaks: kaugemates kohtades tegelen päris palju otsimisega, mistõttu ilma toimetamiseta ei oleks need failid eriti atraktiivsed. Raamatu kaartide tegelik väärtus seisnebki selles, et seal enam mingeid otsinguid näha ei ole! :). Lõplikult midagi ei välistaks, kuid esmalt tuleb tegeleda teise tiraaži müümisega, kuna vastasel juhul ei jätku uuteks arendusteks lihtsalt raha… 🙂