See artikkel ilmus esmakordselt 5/2016 Tehnikamaailmas.
Peamiselt krossi- ja enduurorataste poolest tuntud KTM müüs eelmisel aastal Eestis kõige rohkem uusi mootorrattaid. Samas pakuvad aina rohkem kõneainet ka KTMi asfaldile mõeldud mudelid. Tehnikamaailma luubi all on uus 690 Duke.
Tänavaratastel on mootorivalemiks enamasti R4. Leidub ka mitmeid V2 ja R3 mootorivalemiga tsikleid. Ühe silindriga toimivad tavaliselt maastikul liikumiseks mõeldud rattad ja supermoto mudelid, mis püüavad hakkama saada nii metsas kui ka linnas. KTM usub aga oma ühesilindrilise mootori headusesse ja paigaldab neid nii maastiku- kui ka maanteeratastele. Seetõttu on 690 Duke üsna ainulaadne.
Kui eelmise põlvkonna mudelit kirjeldasin 7/2015 Tehnikamaailmas kui kergelt Mad-Maxiliku olemusega ratast, siis uus mudel on märksa rafineeritum. Välimus drastiliselt muutunud pole, mõõtmed (teljevahe, kliirens, istme kõrgus) on täpselt samad, kuigi pea kõik osad on uuenenud. Suure muutuse on läbi teinud 690 cm3 ühesilindriline vedelikjahutusega LC4 mootor. Maksimumvõimsus on nüüd 54 kW (eelmisel mudelil 50 kW), pöördemoment 74 Nm (eelmisel mudelil 70 Nm), aga lisaks arvulistele näitajatele on muutunud ka tunne, mida see sisepõlemismootor pakub – vibratsiooni on märkimisväärselt vähem. Ühesilindrilised mootorid on lihtsa lollikindla ehitusega, pakuvad korralikult pöördemomenti juba madalatel pööretel ja enamasti vibreerivad päris palju. Põhjalikult ümber ehitatud LC4 mootor 690 Duke’i keskmes sai endale teise tasakaalustusvõlli, mis aitab nüüd kontrollimatut võnkumist paremini taltsutada.
Kütusesegu doseerimine käib elektrooniliselt ride-by-wire süsteemi abil. Nii ees kui ka taga on ühe kettaga Brembo pidurid, lisaks on standardis ka Boschi ABS. Proovisõidu käigus suutsin tagarattal blokeerumisvastase süsteemi tööle saada, esirattal on aga pidamist nii palju, et seal ABSi sel korral rakendada ei suutnudki. Lisatasuna saab paigaldada ka “Track pack” paketi, mis laseb valida kolme erineva sõidurežiimi (Sport, Street, Rain) vahel. Sõidurežiimid mõjutavad sõidu äkilisust ning veojõukontrolli tundlikkust. Paketi osaks olev veojõukontroll ohjeldab liigset tagaratta libisemist kiirendamisel.
Märgatavaim muudatus on toimunud näidikuplokis. See on täiesti uus ja sisaldab nüüd värvilist TFT-ekraani, kuhu kuvatakse lisaks kiirusele, käigule ja pöörete arvule ka jahutusvedeliku ning välistemperatuuri, kella ja kütusetaset. Info on esitatud selgelt ja arusaadavalt, samuti muutub ekraani taustavärv vastavalt valgusoludele. Erinevad hoiatused kuvatakse suurelt üle ekraani ja ei jää kindlasti märkamata. Temperatuurianduri abiga annab 690 Duke näiteks märku, kui teel on jäiteoht.
Tänu ühele silindrile on mootoriosa kitsas, see annab kogu mootorrattale saleda ilme. Lihtne ehitus ja KTMi tähelepanu kaalusäästmisvõimalustele võimaldasid tühikaaluks saada ainult 148,5 kg. Madal raskuskese ja väike kaal teevad sellest kaherattalisest vilka ja kergesti juhitava sõiduki, millega on nauditav liikuda nii käänulisel maanteel kui ka linnaliikluses. KTMi slogan on “Ready to race” ja 690 Duke iseloomustab väga hästi seda suhtumist – 54 kW ja 74 Nm väänet liigutavad sulgkerget ratast edasi ülima entusiastlikkusega. Ja sõidurõõmu pakub Duke palju. Sissesõitmata mootor ja Eesti kevadele omased nullilähedased temperatuurid ei lasknud küll proovisõidust maksimumi võtta, aga isegi veidi tagasi hoides liikus Duke edasi mängleva kergusega, kurvides käitus täpselt ja vaevatult. Pidurid võtsid hoo maha kiirelt ja etteaimatavalt selgelt, neid võib julgelt kasutada, sest tänu ABSile ei pea kartma rataste blokeerumist.
Aerodünaamiliselt on KTM 690 Duke oma konkurentidest vähemalt ühe sammu võrra ees. Kuigi tegemist on naked-rattaga ehk siis tuule eest eraldi kaitsvaid osi kere küljes ei ole, siis nutikas paagikuju kaitseb jalgu tuule ja kerge vihma eest. Lisaks sellele suudab esitule kate koos musta plastikäärega tuult väga hästi juhist eemale suunata. Seetõttu on sõit ka maanteekiirustel nauditav. 690 Duke vastab esimese KTMi mudelina ka Euro-4 emissioonistandardile.
KTM 690 Duke on väga hea mootorratas, aga 8490-eurose hinnalipikuga on tal mitmeid sarnase või soodsama hinnaga konkurente, mis oma kolme või nelja silindriga märksa harjumuspärasemad valikud on. Kindel võib olla aga selles, et uus KTM 690 Duke on tõsine konkurent kõigile teistele keskklassi naked-tsiklitele.
Mootor: 690 cm3 vedelikjahutusega R1
Võimsus: 54 kW
Pöördemoment: 74 Nm @ 5500 p/min
Ülekanne: kettülekanne, 6 käiku
Teljevahe: 1466 mm
Kliirens: 192 mm
Istme kõrgus: 835 mm
Tühikaal: 148,5 kg
Kütusepaak: 14 liitrit
Hind: 8490 eurot
Kommentaare ei ole