Ma olen suur fantaseerija. Ei, ma ei mõtle pidevalt lohedest ja võlukunstikoolidest, vaid erinevatest mootorsõidukitest võtmes “huvitav, kui mul oleks see auto/mootorratas/matkakaubik”. Umbes korra nädalas satun eneselegi ootamatult Auto24 portaali, kus otsin mingitele konkreetsetele nõuetele vastavat masinat. Need mõtted käivad lainetena ja varieeruvad seinast seina. Näiteks:
- kas 1000 euro eest saaks mingi laheda (aga korraliku) mootorratta?
- kui palju maksavad matkaautod?
- Kas viienda põlvkonna Ford Mustangi hinnad on juba alla läinud?
- Lahe tagaveoline auto?
- Kas vanad Minide hinnad on veidi alla läinud või juba taevasse sööstnud?
- Mõistlik pereauto?
- Mis kastikaid Eestis müüakse?
- Kui palju maksab Ducati Monster?
- 80-ndate aastate BMW?
Teine mõttelennuteema on igasugused ümberehitused. Näiteks:
- missuguse kaubiku võiks matkaautoks ümber ehitada?
- Põrnikas maastikuautoks?
- igav mootorratas lahedaks?
Selle viimase teema juures olen mõelnud vanadele Jawadele, näiteks mudel 638. Kunagi siin kandis väga levinud kaherattalised ei ole oma lääne eakaaslastega võrreldes just ülemäära esteetilise välimusega. Kõik detailid on justkui ideaalpaigutusest veidi nihkes. Proportsioonid on paigast ära. Kunagised Jawa omanikud soovivad oma nostalgiatuhinas kindlasti vastu vaielda, aga objektiivse(ma) pilguga vaadates vajaks Jawa 638 veidi kohendamist küll.

Originaal
Katsetame, kui keeruline oleks seda veidi paremaks timmida. Hea disaini aluseks on tihti sümmeetria. Versioon 1. Sätime paagi ja istme enam-vähem ühele joonele. Sellega seoses eemaldame istmelt eest veidi paksust, paagil lõikame ka tagumise otsa madalamaks. Tagant eemaldame suure kaugeleulatuva porilaua. Juba parem, eks?

Versioon 1
Versioon 2. Lühendame esiamorte, visuaalse lihtsuse mõttes võtame kukkumisrauad ka eest ära. Madalam esiots jätab jõulisema mulje. Midagi peaks veel veidi sättima…

Versioon 2
Versioon 3. Teeme tagakiige (mõistlikul määral) pikemaks.

Versioon 3
Ma tean, et tegu on lihtsustatud kujul disainiga (taga pole suunatulesid; kus on numbrialus? Kas tagaratas hakkab vastu istet käima?), aga kindlasti saaks sellisel kujul Jawa ka reaalselt ellu viia. Väiksed muudatused loovad justkui täiesti uue mootorratta. Justkui inimene, kes ajab selja sirgu ja kammib juuksed viisakalt moodsasse soengusse. Hoiak loeb.
Üleskutse: kellel seisab üks töötav Jawa ülearu ja tahab selle mulle anda, et saaksin idee teoks teha? 🙂
4 kommentaari
Pole küll Jawat müügiks pakkuda, kuid kirjutises kujutletud Jawa 638 on mul olemas, lõpetamisfaasis. Paagi-sadula ühele joonele saamiseks vahetasin 638 omad 634 omade vastu välja. Esiamorte ei hakanud lühemaks tegema, vaid need on ülemistest amordiprillidest välja toodud. Pikem tagakiige sai pandud Jawa enduuromudeli Tramp-i oma, sellega seoses muutus aga ketinurk ja tuli lasta Notsu-Racingus tagaamortidele nii uued ülemised- kui alumised kinnitused teha.
Viktor, jaga pilte! Põnev oleks sellist asja reaalsuses näha.
Puudu on veel vaid summutid:
http://foorum.motokuur.ee/download/file.php?id=2161&mode=view
http://foorum.motokuur.ee/download/file.php?id=2162&mode=view
Väike video kahh, seekord juba koos summutitega:
https://www.youtube.com/watch?v=ya3Z1lR5Qnw&feature=youtu.be