See artikkel ilmus esmakordset 8/2015 Tehnikamaailmas.

S 1000 XR – täiesti uus mudelinimi BMW Motorradi tooteportfellis. Selle mootorratta eesmärgiks on liita kolme tsiklitüübi – enduro, matka- ja sportratta – parimad omadused. Tulemuseks on äärmiselt sportlik matkavahend või äärmiselt mugava isteasendiga sportkulgeja.

Poleks arvanud, et põhiolemuselt matkaratas suudab minus nii palju (positiivseid) emotsioone tekitada. Lausa sedavõrd, et olin valmis pikema proovisõidu tarbeks hommikul kell 4 koos päiksetõusuga ärkama. See võib tunduda küll suure pingutusena, aga oli kindlasti seda väärt –  varahommikusel sõidul leidub mitmeid eelised: pärast sõitu on rohkelt aega ka muudeks toimetusteks (nagu näiteks kaheksatunnine tööpäev, mis algab kell 8), ummikuid ei ole, liiklus on sel ajal nii linnas kui ka maanteel nullilähedane, kõik teed on minu päralt ja proovisõitu saab nautida maksimaalselt.

BMWle kohaselt on tegu premium-sõidukiga, uhkusega on rattal mitmel pool välja toodud ettevõtte logo. Kõrgema klassi sõidukile sobilikult on sellel nii jõudu, kvaliteeti, turvalisust, dünaamikat ja ka mugavust. Koostekvaliteet on tippklassi vääriline, kõik tundub elegantne ja vastupidav. Käiguvahetus on äärmiselt täpne ja konkreetne, ülekandevahetused toimuvad väga selgete lülitustega, justkui klõpsataks padrun rauda. Ja tulirelva-analoogia on üsna asjakohane, ratas on plahvatuslikult võimas ja kiire.

Ülemvõimu maanteel tagab S 1000 XRile tema jõuallikas – see on 999 cm3 vedelikjahutusega R4, mis pärineb sportrattalt S 1000 R, kus on end juba piisavalt tõestanud. Mootor suudab tekitada 118 kW võimsust, mis on märgatavalt rohkem kui keskmisel Eestis arvel oleval sõiduautol. Võttes arvesse veel sõiduautost kordades ja kordades väiksemat kaalu, on loogiline eeldada kosmiliselt tormilist sõiduelamust. Seda kinnitavad ka dünaamikanäitajad: kiirendus “nullist sajani” võtab aega kõiges 3,1 sekundit, tippkiirus küündib üle 200 km/h.

Selle meeletu potentsiaaliga aitavad toime tulla mitmed turvalisusabilised nagu näiteks ABS (mille saab ka välja lülitada), automaatne stabiilsuskontroll, sõidurežiimide valik erinevatesse teeoludesse, lisavarustusena veel elektrooniline amortisaatorite reguleerimine, ABSi ja sõidurežiimide PRO versioonid.

BMW S 1000 XR kasutab ride-by-wire ehk elektroonilise gaasi süsteemi, mis tähendab, et kütusesegu doseerimiskoguse muutmine ei toimu klassikalise gaasitrossi, vaid hoopis elektroonilise anduri abil. Tänu uuele tehnoloogiale saab mootorratta iseloomu ühe nupuvajutusega muuta – Road sõidurežiim on tavakasutuseks kõige parem, Rain muudab gaasiandmised pehmemaks ning ABS on tundlikum, sekkudes ratta juhtimisse märksa varem. Dynamic sõidurežiim on mõeldud kogenud sõitjale äkilisema sõidu jaoks – ABS sekkub hiljem kui muidu, gaas seevastu reageerib juhi käsklusele kiirelt ja teravalt. Kuigi tahhomeetril on suurelt ja punaselt ära märgitud 12 000 pööret minutis ja tippvõimsus saabub 11 000 pöördel, siis piiraja on kõigis režiimides seatud 9 000 pöörde kanti.

BMW ratas tundub sõites olevat oma kaalust palju kergem, mis eriti annab tunda kurvilistel lõikudel – pööramine on kergelt sujuv ja kiirendamine muretu. Hääl on madalatel pööretel viisakalt vaoshoitud, alates 4000 pöördest minutist võtab helipilt hoopis kõlavamalt jõulisema noodi. Ja kui sõites gaas maha lasta, siis teeb S 1000 XR hävituslennukilikku mürinat.

Tuuleklaasi saab seada kahte erinevasse kõrgusesse, mis suudavad ka suurtel kiirustel tuult väga osavalt juhist eemale suunata. Brembo pidurid teevad oma tööd pea et liiga hästi ja saavad hoo peatamisega väga hästi hakkama.

12V pistikupesa on ratta standardvarustuses ja võimaldab laadida erinevaid elektroonikaseadmeid. Proovisõidurattale oli lisana paigaldatud ka Garminiga koostöös loodud naviseade BMW Motorrad Navigator V (885 eurot + GPS-seadme ettevalmistuspakett 200 eurot), mida saab lisaks puutetundlikule ekraanile juhtida ka mootorratturile palju mugavamalt lenkstangil oleva BMW iDrive’i sarnase nutika rulliku abil. See võimaldab kätt lenkstangilt tõstmata kaarti sisse ja välja suumida, vahetada ekraanivaateid ja muul viisil seadet juhtida. Naviseade suudab lisaks navigeerimisele välja lugeda ja kuvada suurel ekraanil kõik mootorratta eluised näitajad nagu näiteks mootori ja välisõhu temperatuur, hetke kiirus, keskmine kiirus, pinge elektrisüsteemis, kõrgus merepinnast, viimase sõidu käiguvahetused, kurvide arv ja palju muud. BMW navi koos juhtrullikuga on nii huvitav seadeldis, et vääriks lausa eraldi artiklis pikemalt lahti kirjutamist.

Lisavarustusest väärib ära märkimist ka 380 eurot maksev käiguvahetusassistent, mis võimaldab liikuma hakkamisel käike ilma sidurit kasutamata vahetada. Elektrooniline gaas võtab ise automaatselt hetkeks pöörded alla ja juht saab gaasi põhjas hoida ja sobival hetkel käike üles vahetades R4-mootorist maksimaalset välja võtta.

BMW S 1000 XR on tõsine mootorratas, visionäär omalaadsete hulgas. 118 kW mootor pakub põnevat sõiduelamust isegi kaasreisija ja pagasiga. S 1000 XR ei ole ainult matkaratas. See sobib ideaalselt ka neile, kel on umbes 16 000 eurot vaba raha ja tahaksid sportratast, samas sooviksid vältida viimasele omast ebamugavat isteasendit. See BMW on mugav sõitmiseks nii linnas, maanteel kui ka Saksa kiirteedel –  jõuline mootor pakub elamusi kõigis oludes ja kiirustes.

Mootor: 999 cm3 vedelikjahutusega R4

Võimsus: 118 kW @ 11 000 p/min

Pöördemoment: 112 Nm @ 9250 p/min

Ülekanne: kettülekanne, 6 käiku

Pikkus: 2183 mm

Laius: 940 mm

Istme kõrgus: 840 mm

Tühikaal: 228 kg

Kütusepaak: 20 liitrit

Hind alates: 15 750 eurot