See artikkel ilmus esmakordselt 7/2020 Tehnikamaailmas.

Motomaailma tänavune suurim uudis on siin – Triumph Rocket 3 R! Müügirekordeid see ilmselt tegema ei hakka, aga füüsiliselt on selle masina juures kõik SUUUUR. 

Triumph Rocket 3 R on see kõige-kõigem muskelkruiser. Veel täpsemalt – Triumph Rocket 3 on tegelikult vaid üks supersuur mootor, mille külge on kruvitud ka mõned muud detailid – rattad, paak, lenks – et see mootor ka sõidetav oleks. Ja siinkohal ma (väga) ei liialda! Vaata neid fotosid ja mõistad, millest räägin. 

Mootor on kõige alus

Läheme detailidesse. Mootor koosneb kolmest silindrist, töömaht on kokku 2,5 liitrit (veel täpsemalt 2458 cm3). Selle Raketi üks silinder on suurem kui minu enda motika nelja silindri töömaht kokku! Mürakas mootor tekitab 123 kilovatti võimsust, 221 njuutonmeetrit pöördemomenti ja kõik see kantakse tagarattale kardaani abil. Kuigi Rocket 3 kaalub 291 kilo (ehk vähem kui eelmine põlvkond!), suudab see nullist “sajani” kiirendada alla kolme sekundiga. Mega! Ilmaasjata pole ta nimeks Rakett.

Ka kõik muu peale mootori on suur. Paak on lai, lenks on ülilai, esirehv on laiem kui minu enda tsikli tagarehv. Peale vaadates pole detailide vahel isegi ühtegi õhuvahet näha. Millega teised – need palju väiksema mootoriga motikad – oma raamivahet üldse täidavad?

Istme kohalt on motikas üllatavalt kleenuke, istuda on mugav ja jalgu liiga laiali ajama ei pea. Röögatult suur mootor ja laia olemisega motikas tunduvad selga istudes täitsa taltsutatavad. Seda kuni sõitma hakkamiseni…

Meeletu pöördemoment

Kogu pööretevahemikus see masin lausa hüppab edasi kui vähegi korralikumalt gaasi anda, nii meeletu on see pöördemoment. Ma olen sarnaseid kirjeldusi varem mitmele teisele mootorrattale andnud – unusta need nüüd kõik ära. Triumph Rocket 3 R on pöördemomendi tippude tipp. 

“Sajakümnega” sõites tiksub see kuuenda käiguga rahulikult 3000 pöörde juures ja gaasi andes lihtsalt lendab edasi. Pigem isegi sööstab. Ja kõrgematel pööretel on ta veel rajum kiirendaja. Kõike seda teeb Rocket 3 R segamatu rahuga, justkui möödaminnes. Korralikult kiirendades tekib reaalne tunne, et ma ei jaksa lihtsalt kinni hoida ja tsikkel kiirendab minu alt minema. Siinkohal tekkis mul lausa alaväärsustunne – tsikkel tuiskab maanteel ilma vähimagi pingutuseta piirkiirusel ringi, aga mina pean kogu oma jõu mängu panema, et vastutuhiseva tuulega võidelda. 

Et tõeliselt Rocket 3 R’i vääriline olla ja sellega maanteekiirustel hakkama saada, tasub kindlasti aeg-ajalt jõusaali külastada, sest tuulekaitset on marginaalselt ja õhuvooludele vastu surumiseks tuleb keha pidevalt pinges hoida. Kes rohkem maanteele ihkab, saab valida Rocket 3 GT versiooni, mis sisaldab väikest tuuleklaasi ja seljatuge.

Rocket 3 R’i käigud on pikad. Ah, et kui pikad, sa küsid? Esimese käiguga võib kiirendada “sajani”, siis tuleb piiraja 7000 pöörde peal vastu. “Viiekümne” alas saab esimese kahe käiguga rahulikult põksudes hakkama. Võib ka ainult esimese käiguga sõita kui veidi pöördeid tõsta. 

Tehnika on igati tipp-topp, sellel pikalt ei peatu. Showa vedrustus, Brembo pidurid, moodsad juhiabisüsteemid on olemas. Kõik on tasemel, nagu vaja. Liigume edasi. Või siiski, ühe asja toon välja – nagu vist kõigil sarnastel kruiseritel, on tagaamort minu jaoks veidi lühikese käiguga ja seetõttu jäik. Ma ei tea, kas asi on vaid minus, aga konarlikul asfaldil võib sõit üsna hüplikuks minna. Ma eelistaks midagi veidi pehmemat.

Priima disain ja kvaliteet

Kõik detailid on meeldivalt viimistletud, materjalid korralikud. Kütuse-, õlipaagi ja jahutusvedeliku korgid on ehedast metallist, paak on kinnitatud elegantse metallvitsaga. Kaasreisija jalarauad on peidus, vajadusel avanevad kahe liigendiga. Nii esi- kui tagatulede disaini on korralikult aega panustanud, et lõpptulemus saaks hästi tehtud ja eriline. 

Ainulaadsus kostub kõrvu ka käivitades. Tühikäigul ei kõla see nagu mootorratas, pigem nagu veoauto. Igal võimalusel kostub summutitest (kaks paremal, üks vasakul küljel) ohtralt järelpauke, aga need pole plahvatuslikult teravad, vaid pigem malbed, kostudes pehmelt justkui laevatrümmi sügavustest. 

Raketiga igapäevaliiklusesse?

Hämmastaval kombel ei ole sõites tunda masina suurt kaalu. Raskuskese on madalal ja manööverdamine kulgeb graatsiliselt kergelt. Võiks vabalt käänulisi kõrvalteid käia avastamas. Aga see pole Rocket 3 R’i eesmärk. Kurvide nautimiseks pole tarvis 22 800 eurot kulutada, saab hoopis soodsamalt ja kergemalt. Selle pilli põhioskus on fenomenaalselt hea kiirendusvõime. Ja kuna korralikku tuulekaitset pole, siis pikki sõite temaga ette ei võta. Järelikult on Rocket 3 R mõeldud linnas ja linna lähedal paugutamiseks või lühikesteks sõitudeks kodust kaugemale. Nii suur ja võimas mootor linnasõitudeks?

Jah. Rocket 3 R on loodud olema väga eriskummaline masin, mis oma suuruse, kiirenduse ja hinnalipikuga tähelepanu tõmbaks ja inimesi rääkima paneks. Pole ühtegi praktilist põhjust, miks peaks mootorratta mootor nii suur olema. Rocket 3 R on ülekülluslikkuse triumf ja see teebki Rocket 3st ainulaadse sõiduki. Kui sul on 22 800 ülearust eurot ja sa tahad näidata, et sa ei pea seda praktilistele asjadele kulutama, siis Triumph Rocket 3 on selleks suurepärane vahend. Ja siis saad uhkusega näidata, kui suur sul on. Mootor, noh.