Kevad on käes, ilmad on ilusad, mootorrattad on jälle liikvel. Kas neid on palju? See on suhteline küsimus – mõne jaoks on juba üks mootorratas palju, teise jaoks ei ole ka üks mootorratas iga elaniku kohta piisav. Kui vaadata asja statistika koha pealt, siis Eestis on võrreldes Skandinaavia ja Lõuna-Euroopa riikidega enam-vähem sama palju sõiduautosid tuhande elaniku kohta…
…aga mootorrattaid tuhande elaniku kohta on märkimisväärselt vähem:
Andmed on pärit erinevatest allikatest ja mõne aasta võrra võivad nihkes olla, aga suures plaanis on tulemus õige. Eestis on tuhande elaniku kohta arvel 15 mootorratast, Rootsis kaks ja Soomes lausa kolm korda rohkem. Itaalia on ilmselt Euroopa tsiklirikkaim riik – seal on mootorrataste tihedus Eestist üle kuue korra suurem, absoluutarvudes on vahe lausa 308-kordne!
Kuna väga paljudel juhtudel sõidab tööpäeval Tallinnas autos ainult üks inimene, siis vähendaks autosõitude asendamine tsiklisõiduga liiklusvoogu (mootorratas on väiksem, kaks mootorratast saab kõrvuti sõita jne). Mootorrataid on palju lihtsam parkida ja sõit pakub ka rohkem positiivset emotsiooni. Kui Soomes ja Rootsis on tsiklite tihedus palju suurem kui Eestis, siis ei saa ka kliima taha see Eesti väike motonumber jääda. Meil on vaja rohkem mootorrattaid, rohkem tsiklijuhte – see mõjuks liiklusele ja loodetavasti ka liikluskultuurile hästi, samuti tõuseks Eesti keskmine õnnelikkuse tase.
Kuidas saada Eestisse rohkem mootrrattaid ja sõitjaid?
Niisama sõrmenipsu peale ilmselt miski ei muutu, pigem tuleb mõelda soodustavatele teguritele. Kui mootorrattaga sõitmine on märgatavalt mugavam, kiirem, soodsam, siis kindlasti tuleb juurde ka uusi mootorrattureid ja kaherattalist eelistatakse rohkem neljarattalisele.
Soodustavateks teguriteks on näiteks:
-Mootorrataste müügil käibemaksu vähendamine (mootorrattad muutuvad selle võrra soodsamaks)
–Mootorrattad võivad sõita bussiradadel
-Mootorrattad võivad ridade vahel sõita (lanesplitting)
-Tasuta parkimine mootorratastele kesklinnas (Tallinnas see juba kehtib!)
-Kvaliteetsete mootorrataste järelturg võiks olla palju suurem ning hinnad võiksid olla mõistlikumad (see on soovmõtlemine, millele otsest konkreetset lahendust ilmselt ei olegi).
Hea uudis on see, et agaramad tsiklistid juba toimetavad selle nimel, et olukorda parandada. Näiteks on algatatud hääletuskampaania Rahvaalgatus.ee lehel, et lubada A-kategooria sõidukid bussiradadele. Kui saame kokku 1000 allkirja, siis peab Riigikogu ettepaneku menetlusse võtma. Kas sina oled juba oma allkirja andnud? Kui ei, siis kindlasti anna – isegi kui see sind väga ei huvita – algatus on hea ja kaotada pole midagi. Kui oled autojuht, siis on võimalus, et saad loodetavasti mootorratturid enda rajalt ära bussirajale – win-win!
Nii et mine anna allkiri moto-bussiradade toetuseks ja kirjuta kommentaaridesse, kuidas saaks veel mootorrattukultuuri Eestis soodustada.
1 kommentaar
Pmst läbitud tee on need ettepanekud. Tegelesin mõned head aastad liiklusseadusesse tsiklitele sobilike paranduste läbisurumisega ning said selgeks piirid, mida on võimalik saavutada ja mida mitte. Toona ei olnud küll muid kaasamisvõimalusi peale isikliku nahhaalsuse, kleepisin end MKMi ja riigikogu majanduskomisjoni vastavate arutelude külge ning sain oma ideed ära esitada pluss mõned isegi seaduse sisse suruda. Kui huvi on, siis biker.ee foorumis peaks veel need vanad teemad alles olema.
Toonase protsessi ja riigiametis töötamise põhjal oskan kommentaarida järgmiselt:
Bussiradade ettepanek sai toona juba tehtud, aga sellega läks hulluks, seoses tallinna linna ootamatu tänavate ümberjoonimiskampaaniaga, kõik osapooled tahtsid oma sõidukeid bussiradadele: ratturid, turvafirmad, jne jms. Võitjaks osutusid elektriautod, kuna toona just tehti see riiklik co2 konverteerimine elektriautodeks. Mu arust jäi kompromissina sisse punkt, et KOV saab kehtestada lisatahvlitega täiendavaid lubatavaid sõidukeid bussiradadele. Nii et peaks rääkima hoopis Tallinna LVs sellest?
Ridade vahel sõitmine on selline hall ala, et tegelikult see ei ole keelatud, kuni midagi ei juhtu. Sõiduki pakinemine teel on ju sellisel kirjutatud, et tsiklid saavad sõita rohkem kui ühes reas (minu poolt seadusesse surutud täiendus, btw), aga seda saab tõlgendada nii, et tsikkel võib ka autoga kõrvuti sõita, kui ruumi on. Samas tuleb tagada ohutus ja hoida piisavalt külgvahet, ehk kõik on seni ok kuni õnnetus juhtub. Kui on mats, siis on tsikkel süüdi, kuna ei hoidnud ohutut pikivahet.
Reaalne praktika politseiga on see, et kui sa täissigadust ei tee, nt topeltjoone ületamine, kiiruseületamine või muidu selgelt liiklusohtliku olukorra tekitamine, siis ei tee nad midagi. Ja kui teevad, siis on selleks hoiatus. Bussiradadel sõiduga menetluse saamiseks peab küll sigamoodi ebaõnne olema või ise hullu panema, normaalsel sõidul tavaliikuses ma ei näe küll praktikas pòhjust muretsemiseks.
Sama kehtib ka parkimise kohta. Ma ei tea kedagi, kes oleks kunagi tsikliga parkimise eest eestis trahvi saanud. Et see võimalus kindlalt nullida, tuleb lihtsalt parkida mitte-autoparkimise kohas, nt kõnniteel vms. Selle parkimisega oli veel see pull, et esmalt proovisin läbi suruda varianti, et tsikliga võib igal pool jalakäijate alal parkida, kus jääb piisavalt ruumi, kuid see ei sobinud mitte. Siis proovisin kompromissikat, et saaks tsikliga parkida risti tee teljega, et säästa ruumi, aga lõpuks jäi ka see välja.
Tsiklielu elavdamiseks ei ole vist v.head ja lihtsalt töötavat seadusandlikku meetodit ning ma ei ole ka kindel nende töötamises. Maksuerandite kehtestamise unistuse võib kohe maha matta, seda ei juhtu vähemalt seni kuni Ref valitsuses on. Ma ise proovisin läheneda teise nurga alt: EL regulatsioonidega võb riik lubada kuni 125cc mootoriga ehk A2 tsikliga sõita autujuhiloaga, selline kord kehtib näiteks Iirimaal ja vist ka Lätis. Pärast variantide kaalumist (nt kas teha aint sõidueksam) sellest siiski loobuti, kuna on üks kuldne põhimõte: seadusega ei luua ühtki teoreetilist varianti, mis võiks tuua juurde kasvõi ühe liiklussurma, aga tsikkel on kõrgendatud ohu allikas liikluses.
Eks see kõik lõpuks, järelturg ja kultuur ja vast ka seadused, loksuvad paika pikema ajaga, kui tekib pikemaajalisem kihistus, ajapikku järkjärguline kasv. Seni tuleb llihtsalt sõita ja nautida.