See artikkel ilmus esmakordselt 8/2017 Tehnikamaailmas.

Ducati Scrambleri mudelisarja on lisandunud maastikusõbralik Desert Sled. Tavamudeliga võrreldes on muudatusi palju ja olemuselt on tegu hoopis uutmoodi mootorrattaga. Nägus ja tegus Desert Sled vallutab lähiajal ilmselt paljude tsiklistide südamed.

Lastel on väga hea ja elav kujutlusvõime. Kui lasta mõnel kooliealistel mootorratast joonistada, siis tihtipeale valitakse stiiliks “krossikas”. Joonistusel võib näha jämeda mustriga rehve, kõrgele paigutatud porilaudu, igaks juhuks kaitsvad katted näiteks tulele, mootorile. Hea fantaasiaga nooruk ei piirdu tavalise ühesilindrilise mootoriga – V2 näeb ju palju vingem välja! Ja tagavedrustus võiks olla kindlasti erksavärviline ning (kogemata või taotluslikult) “vale” nurga all. Ducati Scrambler Desert Sled näeb välja täpselt nagu oleks noor motohuviline joonistanud kõige ägedama mootorratta, mis tema kujutlusvõime esile suutis manada ja Ducati on selle üks-ühele valmis teinud. Äratuntavalt retrokrossikalik, samas absoluutselt ainulaadne.

Ducati Scramblerid

Ducati Scrambleri mudelisarjast kirjutas Tehnikamaailm esmakordselt 5/2015 numbris. Meenutuseks – Scramblerid on Ducati algtaseme mootorrattad, mille abil just noori oma brändi kasutajateks saada. Scrambler ei ole kodulehe andmetel mitte ainult mootorratas, vaid lõbust, rõõmust ja vabadusest koosnev universum, mille sisuks on tsiklid, lisavarustus ja elustiilitooted. Mootorrattad ise on varustatud juba Ducati Monsterilt tuttava 803 cm3 õhkjahutusega L2-mootoriga, mis Scrambleri peale veidi deforsseerituna jõudis. Scramblerid näevad välja efektsed ja retromaigulised, neil on kõvasti itaaliapärast sarmikust. Ja nendega on lihtne sõita.

Scrambleri mootorrattad ja elustiil keskendub nautimisele ja ei vaeva ennast üleliigsega – igasugused veojõukontrollid ja e-gaasid puuduvad, aga ABS on standardvarustuses.

Desert Sled

Itaalia tootja mootorratas Desert Sled viitab oma nimega Ameerika Ühendriikidele, kus sellist hüüdnime kandsid kuuekümnendatel ja seitsmekümnendatel tavatsiklid, mis “kärnalisemate” rehvide, asjalikuma vedrustuse ja muude modifikatsioonidega suutsid hakkama saada ka California kõrbes. Desert Sledi eelkäija – Scrambler Urban Enduro – oli loodud pigem ainult välja nägema kui maastikuvõimekas mootorratas. Reaalsuses suutis see vallutada vaid linnadžungleid. Desert Sledil on sisu välimusega kooskõlla seatud ja see on tõesti endurokalduvustega, loodud pehmeid, ebatasaseid pindu vallutama.

Võrreldes teiste Scrambleritega on Desert Sled küll sarnaseid jooni, ent on siiski suures osas täiesti uus ratas. Vaid paak ja mootor jäeti samaks, kõik muu on uus või täiendatud: raam on tugevdatud, tagakiige uus ja tugevam, vedrustus mehisem, reguleeritav ja pikema käiguga. Ees 19- ja taga 17-tollised Pirelli Scorpion Rally STR rehvid katavad kuldseid kodarvelgi. Visuaalse poole pealt on silmapaistvateks elementideks kõrgele paigutatud porilauad, põhjakaitse ja LED-esituli koos kaitsevõrega.

Sõit

Tänu 200 mm amordikäiguga vedrustusele on Desert Sled tava-Scramblerist märksa kõrgem, just nagu päris maastikuratas. Tavaendurokast on see märksa raskem, aga sellest pole hullu. Desert Sled ei tundu maastikul kohmakas – lisakilod jäävad märkamata ja ka vähem kogenud juht tunneb end pehmel pinnasel kindlalt. Vedrustus on pika käiguga ja võtab ka suured löögid enda peale. Paremaks looduses liikumiseks saab jalaraudadelt soovi korral kummiosad eemaldada, et metalliteravikud paremini saapaid kinni hoiaks. Isteasend on püstine ning kui vaja, saab konarused muretult ületada ka täitsa püsti sõites. Kogu see off-roadi teema on kastetud viisakasse itaaliapärasesse kastmesse – Desert Sled käitub isegi pehmes liivas ukerdades elegantselt, graatsiliselt. Mõnus.

Ja kui keerata tagasi asfaldile (kus enamus Desert Slede ilmselt suurema osa oma ajast veedab), on ka seal tegu igati võimeka sõiduvahendiga. Jämeda mustriga rehvid võib julgelt käänulistel kõrvateedel proovile panna. Samuti ei pea kartma, et need suuremal kiirusel undama hakkavad – ainus hääl, mida selle Ducati seljas kuulda ja nautida saab, on V2 mahlane mürin. Vaatamata jäjrest karmistuvatele emissiooninormidele on Desert Sledi gaasijaotus äärmiselt sujuv, jõnksuvaba ning aeg-ajalt on väljalaskest ka mõnusaid kütuse järelpõlemise pauke kuulda. Mootori helid ja pöördemoment on kõige nauditavamad pööretevahemiku keskosas.

Kellele see on mõeldud?

Tõeline maastikuhuviline ostab pigem tavapärase endurotsikli, mis on kergem ja soodsam. Desert Sledi huviline veedab enamuse sõiduajast siiski asfaldil, ilmselt ka linnas ja selle läheduses. Ta hindab stiili, kvaliteetseid elamusi. Aga aeg-ajalt võib ta kõvakattega teelt maastikule keerata ja saab ka seal end väga kindlalt tundes kilomeetreid läbida.