See artikkel ilmus esmakordselt 5/2023 Tehnikamaailmas.

Moto Guzzi uhiuus V100 Mandello on midagi klassikalise tänavatsikli ja matkamootorratta vahepealset. Suhteliselt kompaktne igapäevasõitude jaoks ja samas piisavalt võimas ja mugav, et pikemaid reise ette võtta. V100 Mandello trumbiks on aga tema sarmikus ja erilised detailid.

Alustame kiiretest faktidest. 1042 cm3 ristiasetusega V2-mootor arendab 85 kilovatti, mis kantakse tagarattale kardaani abil. Käike on 6, tühikaal 233 kilo ja 17 liitrine paak lubab tanklakülastuste vahel sõita kuni umbes 360 kilomeetrit. Ja nüüd välimuse juurde!

Moto Guzzi kohe oskab ilusaid mootorrattaid disainida – heaks näiteks on kasvõi V85 TT ja klassikaline V9. Ka V100 Mandello disain on silmapaistvalt hea (vähemalt minu silmadele). Mandello kerepaneelid moodustavad visuaalselt justkui monokokk-kere, umbes nagu Husqvarna 401 Vitpilenil. Piltidel olev valge pärlmuttervärv on väga kaunis, aga kõige ägedam näeb Mandello välja üleni (vanakooli) punasena.

Muidu moodsas disainis on näha ka mõningaid viiteid ajaloolistele mudelitele. Külgedel asuvad kolm paralleelset õhutusava on kopeeritud näiteks 1976. aasta mudelilt Le Mans, esigondel meenutab veidi 1981. aasta Le Mans 850 III jne. Ja kui LED-esituli kujutab brändi logol olevat kotkast, siis tagatuled on oma kujustuses inspiratsiooni saanud moodsate sõjalennukite sabaosas olevatest järelpõletitest.

Tavamudelist 3000 eurot kallim V100 Mandello S versioon on võimalik osta kas halli-rohelise või halli-musta värviskeemiga, aga mu meelest peidab kahevärviline kombinatsioon suure osa monokokk-stiili võlust. S-versioonil on standardvarustuses lisaks Öhlinsi elektrooniliselt seadistatav vedrustus, quickshifter, käesoojendused, rehvirõhuandur ja Bluetooth ühendus.

Sellist jõuallikat iga päev juba ei näe

V100 Mandello on täis erilisi detaile. Võtame kasvõi mootori – ristiasetusega V2 ei ole just väga levinud mootoriskeem ja on ka visuaalselt huvitav. Tegu on täiesti uue jõuallikaga ja see on Moto Guzzi jaoks esimest korda vedelikjahutusega. Silindrid on mootoril 90 kraadi keeratud ehk toitesüsteem asub kahe silindri vahel ja leegitorud väljuvad külgedele. Tänu sellele on mootor nüüd lühem ja jalgadel on rohkem ruumi. 

Uus on mootoris ka tasakaalustusvõll, mis vähendab vibratsiooni. Moto Guzzi on mootori väljatöötamisse palju aega ja vaeva pannud ning on oodata, et peagi näeme ka mitmeid teisi mudeleid, mis sama jõuallikat kannavad.

Tiibadega motikas

Kõige põnevamaks elemendiks V100 Mandello juures on aga aktiivsed aerodünaamilised kerepaneelid paagi külgedel. Need on justkui tiivakesed, mis avanedes vähendavad sõitjale puhuvat tuult 22%. Esimese hooga suurt vahet ei tundnud, aga pikal reisil võib mõju märgatav olla. Kindlasti pakuvad “tiivad” sõprade seas jutuainet ja annavad võimaluse uhkustavalt küsida: “Kas sinu mootorratas oskab nii teha?”

Tehniline pool on esinduslik nagu moodsatele reisiratastele kohane. Tsikli iseloomu saab seadistada nelja sõidurežiimiga. Lisaks on juhi käsutuses stabiilsuskontroll, kurvi ABS, ride-by-wire ehk elektroonilise gaasi süsteem, Brembo pidurid, TFT ekraan.

Tänu kogu sellele nutikale tehnikale on kõik äärmiselt sujuv – siduri töö on ladusalt pehme isegi äkiliselt siduriheeblit vabastades, gaasi reguleerimine toimub jõnksutustevabalt, käigud vahetuvad sõites selgete lülitustega. Ükski süsteem ei väntsuta sind jõhkralt, kõik töötab pehmelt, aga siiski konkreetselt. Käitumismaneerilt on V100 Mandello (petlikult) sõbralik, aga soovi korral suudab muidugi ka agressiivsemalt sõita.

Selle viisaka pehmuse kõrval tundus vaid üks asi väga kohatu. Nimelt, kohalt minnes esimest käiku sisse pannes läbi kogu mootorratast kõva kolksatus, mis kogu mootorratast justkui hüppama paneb. Tahaks loota, et pärast pikema sissesõidu tegemist see üllatusmoment kaob. 

Tuuleklaasi saab elektriliselt 90 mm üles-alla liigutada ja ülemises asendis pakub parajalt tuulekaitset. Aga nagu ikka, saavad kõige rohkem tuulevaikust nautida just lühemad inimesed.

Läbimõeldud lahendused

Tänapäeva mootorratastel on elektroonilisi abimehi ja seadistusvõimalusi uskumatult palju. Nii on üsna tavaline, et uue masinaga tutvudes peab 15 minutit koos müügimehega nuppe vajutama ja õppima, et kust alamenüüst mida seadistada saab. V100 Mandello puhul oli positiivse üllatusena kõik lihtne ja loogiline – ilma ühegi õpetussõnata ja ilma kordagi kasutusjuhendit vaatamata sain intuitiivselt aru, kuidas vahetada sõidurežiime, liigutada tuuleklaasi üles-alla, aktiveerida püsikiirushoidja ja vaadata erinevat sõidustatistikat. Lihtne!

Ka kohvrite kinnitus on hästi läbi mõeldud. Reisirattale kohaselt on mootorrattale kohvrite kinnituskohad kohe sisse ehitatud. Kohvrite kinnitamiseks tuleb tagumine istmeosa võtmega avada ja see sama iste lukustab kohvrid paika. Nii pole vaja eraldi lukustussüsteemidega asjatada. Seda muidugi juhul kui ostad Moto Guzzi enda kohvrid.

Kindlasti on olemas soodsamaid mootorrattaid kui V100 Mandello. Kui aga tahad tsiklit, mis on iga külje pealt omamoodi eriline (tuled, “tiivad”, mootor jne!), siis see Moto Guzzi on just masin, millega sarmikalt silma paista.