See artikkel ilmus esmakordselt 7/2017 Tehnikamaailmas.

Kui sul on umbes 30 000 eurot ja sa tahad osta endale sportliku auto, siis mis see kõige õigem valik on? Volkswagen Golf GTI? Toyota GT86? Mõni Ford Focuse käredam versioon? Škoda Octavia RS? Võib kah, aga rohkem elamusi pakub ilmselt kahekohaline Mazda MX-5 RF.

Mazda MX-5, mõnedel turgudel tuntud ka kui Miata, on autoentusiastide seas kõrgelt hinnatud oma lihtsuse ja kerguse poolest – väiksem mass vajab edasi liikumiseks vähem jõudu. MX-5 on alates esimese põlvkonna turuletulekust 1989. aastal olnud võimekas auto, millega ringrajal või käänulistel teedel oma oskusi proovile panna. Mootorimaht on alati jäänud kahe liitri piiresse, suurem osa mudelitest on tehasest väljunud eemaldatava riidest katusega.

Mazda-MX-5-RF-Mihkel-Kulaots-2

Targakatusega MX-5

Ajad on aga muutunud, 2016. aastal toodi turule lisaks tavapärasele kabrioletile ka MX-5 RF, kus RF on lühend sõnadest Retractable Fastback ehk sissetõmmatav, eemaldatav laugpära. Nagu nimigi ütleb, on sel autol elektriliselt eemaldatav targakatus. Katuse eemaldamiseks tõuseb auto tagaosa paneel üles, katus koos tagaklaasiga kaob selle alla, just nagu Porsche 911 Targa. Mazda analüütikud ennustavad, et neljanda põlvkonna MX-5 müügist 60% moodustab just targaversioon. Hinnang tundub täitsa realistlik – elegantne laugpära koos kõvakatusega annab autole märksa ihaldusväärsema luksusliku kupee väljanägemise.

MX-5’le pakutakse 1,5- ja 2-liitrist bensiinimootorit ja kaht varustuspaketti – Premium Sport ja sportlikum-luksuslikum Luxury Sport. Eestis pakutakse targakatusele ainult 2-liitrist mootorit, automaatkast on (ilmselt huvi puuduse tõttu) hinnakirjast välja jäetud.

Mazda-MX-5-RF-Mihkel-Kulaots-4 Mazda-MX-5-RF-Mihkel-Kulaots-6

Võrreldes kabrioletiga lisab targakatus hinnale 2200 eurot ja kaalule 45 kg ja üllatuslikult on pagasiruum jäänud peaaegu samaks, kokku 127 liitrit ehk ainult 3 liitrit väiksem. See pagasiruumi maht on Eesti keskmist arvestades kindlasti väike, aga MX-5 ei olegi keskmisele inimesele mõeldud. See on nišiauto ja omas nišis – kerge, kiire, heade manööverdamisomadustega sõiduk – on ta tegija. Kuna autos on ainult kaks kohta, siis ei olegi vaja suure seltskonna kotte vedada, kahe inimese nädalavahetuse väljasõidu asjad mahuvad ära, samuti ka igapäevased poekotid. Salongis on kindalaeka asemel väike lukustatav panipaik kahe istme vahel tagaseinas ning veel üks väiksem peidupaik võtmetele. Topsihoidjad on eemaldatavad.

Mazda-MX-5-RF-Mihkel-Kulaots

Mazda MX-5 RF on vaid 124,5 cm kõrge. Võrdlusena: Subaru Outback selle kõrval on 36 cm kõrgem – Mazda katus lõpeb Subaru küljepeeglite kõrgusel.

Rooli taga

Esimese suure elamuse saab tavalisest pereautost MX-5 salongi istudes. Iste on väga madalal, jalad enam-vähem sirgelt sinu ees. Tänu auto kõigest 124,5 cm kõrgusele tekib hoopis teine perspektiiv teest ja liiklusest – sa näed asfalti palju lähemalt, justkui kardi roolis istudes, teised autod tunduvad tavapärasest hoopis kõrgemad. Mina oma 186 cm pikkusega mahtusin autosse ära, aga pikematel meestel võib pea vastu lage hakata käima (võimalus on siis muidugi lahtise katusega sõita). Kabiini klaasid on sõitjatele väga lähedal – esiklaas on nagu vanasti hästi rooli lähedal, armatuurlaua pinda on vähe. Küljeaknast saab vajadusel vaevata pea välja panna. Salong on kompaktne, aga mitte klaustrofoobiliselt väike – just täpselt paras, nagu hästi sisse kantud nahkkinnas või rätsepaülikond.

Mazda-MX-5-RF-Mihkel-Kulaots-10

Salongi kattematerjalid on igati heal tasemel, sama lugu on näidikuploki ja infolustisüsteemiga. Puutetundliku ekraani juhtimine on dubleeritud käigukangi juures olevatele juhtnuppudele, mis teeb sõites süsteemi kontrollimise kindlamaks.

Teise põneva elamuse pakub elektriline targakatus. Selle liigutamine võtab aega 13 sekundit ja toimib kiirusel kuni 10 km/h. Oma silmaga on seda (vähemalt esialgu) väga põnev vaadata, justkui transformeeruks masin millekski hoopis teiseks.

Mazda-MX-5-RF-Mihkel-Kulaots-5

Sõit

MX-5 RF’iga sõitmine on kolmas ja kõige suurem elamus. 2-liitrine mootor teeb sõites eelmise sajandi Euroopa sportautodele sarnast mõnusalt põrisevat häält. Kogu juhtimisatribuutika töötab kindlalt ja kontrollitult – lühikese käigukangiga on mõnus käige lapata, rool on väike ja selle töö selge konkreetne. Auto tundub elav, kerge, hästi kuuletuv. MX-5 RF annab juhile sõites tagumiku- ja roolitunnetuse kaudu selge tagasiside ja hea kontakti teega. Vedrustus on sportlik, ent mitte liiga jäik – igapäevasõite on täitsa mõnus sellega ajada. Linnaliikluses segab tahavaatepeegel vaadet, tihti tuleb end liigutada, et ümber peegli välja vaadata. MX-5 RF lööb tõeliselt särama käänulistel kõrvalteedel ja ringrajal – see on tema loomulik elukeskkond. Suurematel kiirustel tõuseb ka müratase, kuid jääb suhteliselt talutavatesse piiridesse.

Mazda-MX-5-RF-Mihkel-Kulaots-8

Lõpphinnang

Uuel Mazda MX-5 avatava kõvakatusega versioonil on hurmavalt ilus siluett. See langeva katusejoonega sportauto meenutab palju luksuslikumaid GT-autosid, mis on võimsad ja piisavalt mugavad, et ette võtta pikki autoreise (näiteks Euroopa teise otsa). Ja see on MX-5 suureks tugevuseks, aga ka nõrkuseks – äärmiselt elegantne välimus paneb autole suured ootused, kuid MX-5 on endiselt mõeldud pigem autoentusiastile kiireks sõiduks, see on igati kvaliteetne, aga luksuslikkusele pole eraldi rõhku pööratud. Kui su elus on ruumi sportautole ja sa saad hakkama ilma teise istmereata, on Mazda MX-5 nägus ja tegus vahend väledalt edasi liikumiseks.

Mazda-MX-5-RF-Mihkel-Kulaots-12