Yamaha XJ600 N – rohkem tuntud kui Diversioni naked-versioon. Kuigi üldiselt suhtutakse sellesse mootorrattasse kui algaja sõiduvahendisse, mis pigem tagasihoidliku suutlikkusega on, siis tegelikult on ta palju rohkemat kui oodata võiks. Mulle Yamaha XJ600 N meeldib. Meeldib lausa sedavõrd, et see konkreetne masin siin piltidel on minu oma.

Lugematul arvul inimesi on mootorrattaga sõitma õppinud just Yamaha XJ600 mudelipere esindajaga. Kõige tuntum neist on XJ600S ehk Diversion – tehniline pool on kõik sama, vaid esituli on ebamäärase kujuga ja ümbritsetud väikse gondliga. Kõik XJ600 mudelid on legendaarsed oma töökindluse, lihtsuse ja soodsate ülalpidamiskulude osas. Fänne on palju ja nii on loodud ka spetsiaalsed veebilehed-foorumid (näiteks xjrider.com, xjbikes.com), kus antakse nõu, suheldakse omavahel ja näidatakse oma masinaid.

See on tõeline vanakooli mootorratas – õhkjahutusega mootor, ümmargune esituli, parajalt püstine isteasend. Samas pole tegu päris kiviaegse mehhanismiga – antud masin on valmistatud aastal 2000, seega on XJ600 N ka mõistlikult moodne ja hakkaja (ees on näiteks topeltketaspidur). Esmasel vaatlusel on mu sõbrad-tuttavad pakkunud selle masina hinnaks 5000-7000 eurot, mis on igati positiivne, sest reaalsuses maksin tema eest märkimisväärselt vähem. Tõestus, et kõigile meeldivad sellised vanakooli masinad!

Paljude jaoks tõmbab entusiasmi maha mootori võimsus. 45 kilovatti võib tunduda parajalt retro, aga minu arvates on see täitsa okei. Jah, paljud mootorrattad on võimsamad ja kiirendavad teravamalt, aga ka XJ600 N suudab üsna erksalt edasi sammuda kui pöörded piisavalt kõrged on. Nullist sajani (olenevalt allikast) 4,3-4,8 sekundiga – see on umbes uue Porsche 911 kiirendus, nii et antud tsikkel on nagunii 95% liiklejatest kiirem. Mitte, et see eraldi eesmärk oleks, aga ikkagi.

Siin on üks väike konks. 45 kilovatti suutis see mootor arendada aastal 2000 kui ta Jaapanis tehasest väljus. Vahepeal on mööda läinud 18 aastat ja nii mõnedki kilovatid on ilmselt punuma pannud. Nüüd on minu ülesandeks võimsus võimalikult tehasenumbrite lähedale tagasi tuua.

Siinkohal ei saa mainimata jätta ka lahedat motopoodi, kust see Yamaha minuni jõudis – Rahvamoto Pärnus. Neil on väga suur valik just soodsama otsa tsikleid ja tipp-topp sõbralik  teenindus. Ja mis kõige parem – kuna see Yamaha oli Eestis registreerimata, olid nad nõus ka minu koos tsikliga linna teise otsa Maanteeameti esindusse transportima. Tasuta! Lisaks on neil kõige omapärasem ja lahedam motopoe logo, mida ma eales näinud olen:

Plaanid

Kõigil XJ600 versionidel peaks raam olema sama värvi paagi ja muude keredetailidega. Eri värvi raam ja detailid annavad kohe märku, et masinat on värvitud. Prantsusmaal on see XJ600 N parema külje maha pannud, enamus kahjust on parandatud, ent summuti on märgatavalt räsitud.


Esimene eesmärk on see XJ600 N nii sisemiselt kui ka välimuselt särama lüüa. Võimsuse osas ei hakka ülemäära tuunima, vaid pigem tahaksin jõuda võimalikult lähedale tema jõudlusele kui ta oli uus. Välimuse osas jääb ta suures osas ilmselt samaks, aga nipet-näpet annab veidi timmida, et 80-90ndate maiku veidi vähemaks saada. Olles harjunud sõitma uute mootorratastega, tundus ka naljakas, kui kitsas on selle 18 aastat vana XJ600 lenkstang. Selline tunne tekib nagu oleks rahvast täis bussis kahe suure tädi vahele pressitud ega saa käsi ega küünarnukke laiutada. Isegi väiksematel uutel mootorratastel on laiem lenks – KTM 390 Duke on 10 cm laiem). See on kindlasti asi, mis vahetatud saab – laiem lenks annab kindlama tunde ja kontrolli juhitavuse üle.

Teine eesmärk on ennast proovile panna ning paremaks mootorratturiks saada. Võimsa ja elektroonilistest abilistest tulvil tsikliga saab ka üsna kogenematu rattur tegija näida, rahuliku minekuga vanakooli mootorratta seljas loevad sõitja oskused palju rohkem. Ma plaanin osaleda selle tsikliga mitmel koolitusel, et oma oskusi lihvida. Seni on silma jäänud näiteks need:

  • Ohutu sõidu koolitus Motosurvival
  • VihurMoto õpetab paremini kurve läbima,
  • Hanno Velt korraldab ka täiendkoolitusi.
  • Motorrad4Life koolitused on pigem mõeldud maastikusõidule, aga tahaksid ka kindlasti järele proovimist.

Sellised täiendkoolitused kuluvad kindlasti kõigile sõitjatele ära, et ohutumalt ja lihvitumalt oma sõidud tehtud saaks.

Oma Yamahast plaanin siin blogis kindlasti veel kirjutada. Kui tahad end teemaga kursis hoida, jäta siia paremale kastikesse oma meiliaadress ja saad info värsketest postitustest otse meilile.