See artikkel ilmus esmakordselt 7/2022 Tehnikamaailmas.
Aprilia Tuareg 660 on just õiges suuruses matkaenduuro mootorratas ja maailmale on selliseid aina rohkem juurde vaja.
Pean ausalt üles tunnistama, et minu lemmikmootorratas (ja ka mootorratas, mida ma hetkel oman) on Dakari ralli hõnguline 660 cm3 kubatuuriga matkaenduuro. Kõlab nagu see uus Aprilia Tuareg, eks, aga tegelikult räägin oma 25 aastat vanast Yamaha Tenerest. Ma hindan keskmise suurusega matkaenduurosid kõrgelt ja olen seega hinnangute andmisel veidi erapoolik. Sellegipoolest arvan, et ma pole ainus, kellele sellised motikad meele järele on.
Aprilia pole Eestis just väga levinud. Eestis on arvel hetkel 37219 (L3e ja L4e kategooria) mootorratast, Apriliaid on neist vaid 857 ehk 2%. Hondasid on, muide, 6016 ja Yamahasid 5707. Usun, et just tänu Tuaregile hakkavad ka Aprilia numbrid Eestis kasvama, sest tegu on väga hea mootorrattaga väga populaarses adventure-klassis.
Tuareg on just õige suurusega: kaalub piisavalt vähe (alla 200 kilo) ja on piisavalt võimas (59 kilovatti), temaga saab maanteel pikemaid vahemaid matkata ja Trans Euro Traili mudaradadel enduurotada. Selles matkaenduuros on täpselt parajas kogusest matka ja piisavalt enduurot. Üle liitrise mootoriga adventure-tsiklid (Africa Twin, suur GS, Super Tenere jne ) on väga head mootorrattad, aga oma suuruse ja võimsuse tõttu rohkem matka poole kaldu. Tuareg ja ka näiteks uus Yamaha Tenere on aga tunnetuslikult kuldse kesktee leidnud. Seda näitavad ka müüginumbrid – Teneret on viimastel aastatel nii meil kui mujal väga palju müüdud (Eestis eelmisel aastal 26 tükki). Tenere ongi ilmselt Tuaregi põhikonkurent, paberil tunduvad mõlemad üsna sarnaste näitajatega olevat.
Kuigi Tuareg on üle tuhande euro kallim kui Tenere, on see veidi paremini varustatud. Nii on Tuaregil näiteks püsikiirushoidja ja veojõukontroll (Tenerel neid pole), veidi pikem vedrustuse käik, veidi suuremad pidurid, sõidurežiimid. Tuaregi kasuks räägib hetkel ilmselt see, et Tenere tohutu menu tõttu võib ostujärjekord pikk olla, Tuareg on aga kohe laos olemas. Lisaks on näidikutabloo veidi edevam. Maitse asi, lõppude-lõpuks on mõlemad head mootorrattad.

Tuaregi teine tulemine
Tuareg pole Aprilia mudelivalikus uus nimi. 80ndate lõpus ja 90ndate alguses toodeti Tuaregi mudeleid kubatuuriga 50-600 cm3, kusjuures see kuuesajane osales omal ajal ka Dakari rallil. Sellesama (retro)rallihõnguga on turule tulnud veel näiteks Ducati Desert X, BMW R nine T Urban GS, alles turule jõudev MV Agusta Lucky Explorer ja mitmed teised.
Tuaregi nimi pärineb Dakari ralli pärusmaalt Põhja-Aafrikast. Tuareegid on Sahara kõrbes elav rahvas, rändkarjakasvatajad. Huvitav fakt: Tenere tähendab tuareegi keeles kõrbe, nii et need kaks mootorratast on isegi nime poolest väga lähedased.
Masina peadisaineriks on Miguel Galluzzi – sama mees, kes disainis ka Moto Guzzi V85TT. Kui V85TT puhul mindi retrodisaini rada pidi, siis Tuaregi puhul on kujustusest olulisemal kohal hoopis funktsionaalsus.

Just nagu suur krossikas!
Tuareg on väga saleda joonega kergekaaluline matkaenduuro. Ülesehituse poolest tundub ta vägagi päris krossika või enduurotsikli moodi olevat, samas on ta ka maanteel piisavalt mugav. Tuuleklaas kaitseb tuule eesti hästi – kui ma oleksin 5 cm lühem, siis oleks mu kiiver täielikult tuulevaikses alas olnud. Juhi geomeetria (ehk jalaraudade, istme ja lenksu omavaheline asend) on väga avar, isteasend on lõõgastunult püstine, käed kõrgel. Supermõnus on ka püsti sõita.
Tugevale enduuromõjule viitab veel ka pikk-pikk iste, mis ulatub eest lausa poole paagi peale. Kuigi minu jaoks ei tundunud kitsas iste just kõige mugavam pikalt istumiseks (vähem kui kahe tunniga tahtsin juba peatust), siis õnneks saab siledal istmel istumiskohta varieerida – alates täiesti paagi otsas enduuroasendist kuni selleni, et istud nii kaugel taga kui ainult käed ulatuvad, justnagu klassikalisel kruiseril.
Esiratas on korralik maastikusõiduks mõeldud mõõdus ehk 21 tolli. Vedrustuse käik on mehine – 240 mm. ABSi saab välja lülitada kas ainult tagarattal või mõlemal rattal korraga. Ma ütlen, selle masinaga saab julgelt metsa vahele keerata!
Mootor on põhimõtteliselt sama rida-kaks, mida kasutatakse ka Tuono ja RS660 peal 659 kuupsentimeetrit, 54 kilovatti, 70 njuutonmeetrit. Lisaks sõidurežiimidele saab reguleerida mootoriga pidurdamist, veojõukontrolli. Quickshifteri (ehk võimaluse ilma sidurit kasutamata käike vahetada) saab lisavarustusena tellida.

Kuhu Turaegiga sõita võiks?
Nii ilusa ja uue rattaga (mis pealekauba ei ole minu oma) väga ekstreemsetesse kohtadesse hetkel seiklema minna ei soovinud (näiteks Tõdva gaasitrassile(!)), aga kui see oleks päriselt minu motikas, siis paigaldaksin kaitserauad (esindusest saab osta) ja käiksin kõige karmimad rajad läbi – Tuareg saab hakkama kui ise piisavalt julge ja osav oled!
Originaalis all olevad Pirelli Scorpion Rally rehvid on asfaldil head ja kergemal maastikul saavad hakkama, kuid porisel teel sõites täitub muster kiirelt mudaga. Tõsisem mülgastes seikleja vahetab ilmselt need rehvid sügavama mustriga rehvide vastu (nagu näiteks Continental TKC 80 või Michelin Anakee Wild).











Kommentaare ei ole