Nii on vist iga vähegi suurema tööga: me kipume ajakulu liiga optimistlikult hindama. Ma arvasin, et umbes kahe tunniga on minu mootorratas juppideks laiali lammutatud, reaalsus osutus veidi teistsuguseks…

Uutele lugejatele: mul on plaan oma Yamaha XJ600N veidi värskendada ja välimust muuta. Loe esimest postitust, kus räägin plaanidest ja näitan pilte kavanditest.

Mootorratas koosneb umbes 2000 detailist ja kõigi nende eraladmiseks kulub uskumatult palju aega. Näiteks selles klipis nähtud töö tegemieks kulus juba veidi üle 2 tunni (!):

Aega võttis veel tööriistade otsimine, sest peaaegu iga polt on eri suurusega. Mitmed poldid keeldusid ka lahti tulemast ja nii see aeg läheb.

Aga tulles tagasi selle juppide koguse juurde – kuidas on võimalik mootorratas seibideks lahti võtta ja siis pärast tagasi kokku panna nii, et kõik oma õige koha leiaks? Siinkohal on mul kolm lahendust, mida koos kasutan:

  1. Haynes’i hooldus- ja remondimanuaal – selle raamatu ostsin kohe pärast tsikli soetamist. Ülipraktiline raamat annab nõu, mida peaks hooldama, kuidas kõik süsteemid lahti käivad ja kuidas kokku tagasi panna. Lisaks elektriskeemid ja kõik muu vajalik info.
  2. Fotod! Ma olen telefoniga viimastel kuudel oma motikast eri nurkade alt sadu pilte teinud (täpsemalt: 534 fotot) kui midagi lahti hakkan võtma. Pärast on hea fotodelt järgi vaadata, mis kuhu käis ja kust olid juhtmed veetud.
  3. Süstematiseeritud hoiustamine. Poldid, mutrid, seibid ja kõik muu väiksem pudipadi kolib mootorrattalt otse minigrip-kotikestesse. Igale kotile kirjutasin markeriga peale, mis kotis on ja kuhu täpselt käib. Kõik varuosakotikesed on kokku kogutud ühte vanasse plekist tööriistakarpi. Muide, see roostes karp on pikalt garaažielu näinud äge asi, mille oma isa vanarauahunnikust ära päästsin.

“Põnevad” leiud kereosakonnast

Kuna originaalis XJ600 N sellise värviskeemiga ei pakutud, teadsin juba, et mingil hetkel on see tsikkel üle värvitud. Lahtivõtmisel selgus kunagise värvija olematu tase ja/või hooletus. Asitõend number 1: mootorile on sattunud õrn-punane värvikiht:

Raami alumises osas on värv jooksma hakanud, samuti on mustal raamil lisaks paagi-punasele ka valge kruntvärv “osavalt” katmata jäänud.

Selgus sai majja ka originaalvärvi osas – minu Yamaha XJ600 N oli tehasest väljudes tumeroheline.

Ehk siis originaalis nägi see välja umbes selline:

XJ600N 2000

Tuleb välja, et 20 aastat vana plastik võib veidi hapraks muutuda. Seda paremat küljepaneeli olin varem mitu korda monteerinud ja demonteerinud, sel korral aga otsustas ühe poldipesa põhi ülejäänud detailist eralduda. F*ck! Selle parandamine on eriti ebamugav… Katsun võimalikult valutu lahenduse välja mõelda.

Istmetagune plastik on omal ajal äärest katki läinud ja pahteldatud. Pahteldustöö oli kole nagu öö, aga õnneks läks see lahtivõtmisel ka oma teed. Parandamise asemel oleks hea see jupp pigem terve varuosaga asendada.

Mida teeb biolisandiga kütus karburaatorile?

Eelmise aasta kevadel puhastasin ma korralikult karburaatori ja lisasin kütusefiltri, et igasugust soga kinni püüda. Umbes poole aastaga on biolisandiga bensiin 95 suutnud karburaatorisse vettinud saepuru laadse olluse tekitada:

On ainult aja küsimus, millal see ollus oleks mõne peenikese kanali karburaatoris ära ummistanud. Mis seal ikka, puhastan karburaatori nüüd väga hoolikalt ära ja paaki valan edaspidi vaid bensiini 98.

Kokkuvõte

Mootorit ma lahti ei võta, juhtmekimbud jäävad ka lahti harutamata. Muus osas on kogu tsikkel juppideks lahti võetud. Isegi esiamordid on lahti harutatud:

Kogu sellele demonteerimisele on kulunud suurusjärgus 10 tundi. Sellele lisaks veel teooria ehk remondimanuaali sirvimine, mõttetöö vajalike tööde üle ja guugeldamine, kuidas mootorratast värvida või midagi parandada.

Aga nüüd hakkab reaalne parandus/parendustöö pihta. Juba järgmises postituses näitan, kuidas ma rehvikirjad valgeks teen ja värvikahjustusi velgedel parandan.


Vau, sa lugesid terve postituse läbi! Sulle vist meeldivad mootorrattad?

Kirjuta siia oma meiliaadress ja saad värsked postitused otse meilile.