Ma olen otsustanud oma mootorrattale värskenduskuuri teha: minu Yamaha on nüüd projektiratas. Mida see tähendab? Mis täpsem plaan on? Loe edasi, kohe saad kõigest lähemalt teada.
NB! Kui pikka teksti lugeda ei viitsi, siis keri kohe alla, seal on mitu fotošopitud disainilahendust (mis postituse avavaates teaserina ühele pildile kokku on pandud).
Mis on projektimootorratas?
Projektimootorratas tähendab üldiselt, et on plaan motika välimust ja/või tehnilist poolt ümber ehitada. Projektimootorratas tähendab enamasti ka seda, et hetkel on ta kas osaliselt või täielikult juppideks lahti võetud. Nii et kui näed Auto24 kuulutuses sõna “projekt”, siis tea, et sellega on vaja kindlasti veel tööd teha (suure tõenäosusega pole tegu lihtsa mutrikeeramisega, sest miks muidu see projekt lõpetamata jäi?).
Tööde nimekiri
Minu tsikliparendamise plaan hakkas kahe eraldi liinina hargnema juba aasta tagasi. Ühelt poolt oli tekkinud mitu tehnilist vajakajäämist, mis vajasid parandamist:
- Karburaator. Juba ostes oli mingi imelik kala sees – umbes 2000-3000 pöörde juures võttis miski mootoril justkui hinge kinni, pöörded kasvasid sealkandis aeglaselt ja puterdades. Aga sellest räägin lähemalt juba mõnes järgmises postituses.
- Esiamortisaatorid. Kevadel käisin Motosurvivali täiendkoolitusel (väga praktiline ja õpetlik, soovitan kõigile ja kirjutan sellest ka peagi lähemalt). Seal tegime arvukalt järske pidurdusi ja amortisaatorid said omajagu vatti. Teise päeva lõpus avastasin, et mõlemad amorditorud on kergelt õlised. Simmerlingid, mis peaks õli amortide sees hoidma, ei saanud enam oma tööga korralikult hakkama, tuleb välja vahetada.
- Klapikambrikaane tihend. Lekib, sügisel avastasin. Diagnoos: vaja on uut klapikambrikaane tihendit.
Lisaks tehnilisele poolele on teise teemana värvkate aja jooksul mitme koha pealt kahjustada saanud. Mõned kriimud tekkisid näiteks siis kui ma kevadel samblasel teel plaaniväliselt külje maha panin:
Esituli sai vahetatud, aga kriimud jäid. Lisaks on mul sügelus tsikli välimust erilisemaks teha (nii juhtub kui külastad aastaid pea igapäevaselt selliseid lehti nagu BikeExif ja Pipeburn). Ja kui juba välimust viimistlema hakata, siis võiks ju seda ka veidi ümber muuta, eks?
Igatahes on mul tekkinud mitmeid mõtteid, kuidas võiks minu Yamaha XJ600 N välimus olla rohkem sportlikum, retrom või muul moel minu jaoks meelepärasem. Üks neist ideedest lähebki kohe käiku!
Tsiklidisaini (eriti lühike) lühiteooria
Mootorratta ilu on subjektiivne, aga esteetilisuse aluseks on üldjoontes geomeetria ja visuaalne kergus (ehk eemaldatud on kõik mittevajalik).
Cafe raceri puhul on olulisel kohal sirge horisontaalne joon, mis tekib paagi ja istme alumisest äärest. Geomeetria. Hea näide BikeExifi lehelt:

Minu Yamahal on geomeetriaga veidi kehvad lood, sest paak ja iste ei järgi kuidagi seda horisontaalset joont:

Nende disainijoonte ümber tegemine on nii suur töö, et lihtsam oleks juba mõni teine sobivama ehitusega motikas selleks projektiks hankida. Jääb ära!
4 disainiideed
Visuaalse kerguse lisamiseks võiks aga Yamaha tagaosa maha võtta ja lenksu madalamale tuua. Külje peale võidusõidutsiklitest šnitti võttes numbrimärk ka. Mõned virtuaalsed pintslitõmbed ja selline sai minu tsiklivisioon number 1:

See disain eeldab tehniliselt muidugi päris palju ümber tegemist:
- tavalenksu asemele peaks tulema clip-on lenksud
- näidikuplokk koos esitulega tuleks allapoole nihutada
- raami tagaosa tuleb maha lõigata ja keevitada-painutada uus tagaraam, mis järgib istme kuju
- Istmealune elektroonika tuleb kuhugi mujale ümber paigutada
- uus tagatuli + kinnituslahendus
- uus numbrihoidja + kinnituslahendus
See välimus tundub olevat ülivinge – meeldivalt õhuline, aga mitte liiga bling-bling silmapaistev. Veidi tõsisemalt mõeldes tundus see tööde nimekiri tegelikult üsna keeruline ja aja- ning rahamahukas. Flirtisin siiski ideega edasi. Mis oleks kui kasutaks Yamaha retromaigulist kollast värvi? Nii tuligi variant 2:

Proovisin isegi Yamaha speed block võidusõidutriipude ja lisaplastikuga paagi eesotsas cafe raceritele omast horisontaaljoont tekitada (variant 3):

Kaks tõsiasja tõmbasid siiski nendele plaanidele vee peale:
- Ma olen sõitnud cafe raceritega (Renardi Honda XBR500 ja Husqvarna 401 Vitpilen) ja tean, et see käed-pikalt-ees-keha-ettepoole-kummardunud-isteasend on küll cool, aga pärast 10 minutit üsna ebamugav. Ma ei taha ju endale ebamugavat mootorratast?!
- Ma ei ole kordagi keevitusmasinat käes hoidnud, ma pole ühtegi mootorratast ümber ehitanud. Suuremahulise projekti puhul on suur oht, et see jääb aastateks poolikuna garaažinurka seisma (just nagu juhtub paljude projektitsiklitega, true story!). Minu eesmärk on aga sel aastal esimeste kevadiste soojadega Yamahale hääled sisse lüüa ja sihtotstarbeliselt kasutada – seega peab projekt olema suhteliselt lihtsalt ellu viidav!
Paar kuud idee settis, kuni ühel hetkel tuli mu pragmaatilisem ajupool välja ideega: mis oleks kui jätaks välimuse ümber lõikamata ja mängiks vaid värvide ja maitsekate kleepsudega? Proovime! Ja nii sündis variant 4:

(Valgeks võõbatud rehvikirjad olid tegelikult niikuinii plaanis ja oleks ükskõik millise variandi puhul käiku läinud. See on ka üks põhjusi, miks ostsin just Pirelli Sport Demon rehvid – seal on suured ja selged rehvikirjad, mida saab hästi üle värvida.)
Tsiteerides eesti räpiskeenet, mõtlesin: “See on see!” Just see plaan lähebki käiku. Lisaks värvivahetusele ja tehnilistele korrektuuridele panen uue, veidi laiema lenksu ning asendan peeglid veidi trendikamate eksemplaride vastu. Tööd jagub, aga peaks talvega hakkama saama.
Paagile võiks ehk ka Yamaha speed block triibud lisada, aga kaalun veel seda ideed – ehk läheb liiga kirjuks?

Ja nii minu mootorrattaprojekt alguse saigi. Kes mind Instagramis jälgib, teab, et jõulude ajal olin ma oma Yamaha juba laiali lammutanud:
Mis saab edasi?
Esialgse plaani kohaselt saan kõik vajalikud tööd tehtud jaanuaris-veebruaris-märtsis. Kas see ka päriselus nii läheb, oskan öelda juba 31. märtsil. Kogu projekti dokumenteerin etappide kaupa ka siin blogis.
Kirjutan näiteks lahti, kuidas koduste vahenditega mootorratas (loodetavasti) viisakalt ära värvida; kuidas masin pulkadeks lahti võtta ja pärast edukalt ka tagasi kokku panna (nii, et ühtegi juppi kogemata üle ei jääks); mida teeb biolisandiga bensiin 95 karburaatorile ja kuidas seda puhastada ning kõigist muudest remondiseiklustest.
Järgmises postituses umbes nädala-kahe pärast lahkan lähemalt, kuidas ma oma Yamaha juppideks lahti võtsin, mis üllatusi päevavalgele tuli ja kuidas hoiustada kõik need sajad mutrid, poldid ja jupid selliselt, et pärast midagi üles ka leiaks.
Järgmised blogipostitused Yamaha XJ600 N projekti kohta:
- Mootorratta juppideks lahti võtmine
- Valged rehvikirjad
- Mootorratta värvimise eeltööd
- Mootorratta värvimine
- Mootorratta kokkupanek
- Valmismotika fotod
Uued postitused sinu meilile.
Jäta oma meiliaadress ja saad värsked postitused otse meilile.
Kommentaare ei ole